Σε θετικό έδαφος πέρασε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο εφέτος, καθώς αυξήθηκε 0,2% σε ετήσια βάση, από μείωση 0,7% τον Οκτώβριο 2019 και έναντι αύξησης 1% τον Νοέμβριο πέρυσι.
Μεταξύ Νοεμβρίου 2019 και Νοεμβρίου 2018, οι κυριότερες ανατιμήσεις αφορούν σε: Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (22,9%), νωπά φρούτα (12,5%), φαρμακευτικά προϊόντα (5,6%), τηλεφωνικές υπηρεσίες (2,7%), ξενοδοχεία (2,7%), κρέατα (2,4%), δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (2,4%), τυριά (1,8%) και ασφάλιστρα οχημάτων (1%).
Ενώ, μεταξύ Νοεμβρίου και Οκτωβρίου εφέτος καταγράφηκαν πολλές ανατιμήσεις στο λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς» και ειδικότερα σε: Νωπά φρούτα (4,7%), αρνί- κατσίκι (4,2%), γιαούρτι (4%), αλλαντικά (2,3%), ελαιόλαδο (1,8%), χοιρινό (1,4%) και πετρέλαιο θέρμανσης (0,6%).
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Νοέμβριο, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
*0,4% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
*1,9% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
*2,2% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά.
*2,5% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
*0,6% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
*0,4% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
*0,7% στην ομάδα «'Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
*0,5% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, νωπά ψάρια, έλαια και λίπη, νωπά λαχανικά, πατάτες, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφές- κακάο- τσάι, χυμούς φρούτων.
Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: κρέατα (γενικά), γάλα νωπό πλήρες, τυριά, νωπά φρούτα.
*0,3% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
*1,8% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, φυσικό αέριο, ηλεκτρισμό.
*0,7% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
*1,7% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό- υπολογιστές- επισκευές, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα.
Σε μηνιαία σύγκριση, ο γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 0,6%, έναντι μείωσης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 0,5% τον Νοέμβριο εφέτος, από μείωση 0,3% τον Οκτώβριο 2019 και έναντι αύξησης 1,1% τον Νοέμβριο πέρυσι.
Σε μηνιαία σύγκριση, ο εναρμονισμένος πληθωρισμός παρουσίασε μείωση 0,7%, έναντι μείωσης 1,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.