Καταργήσεις θέσεων εργασίας, πτωχεύσεις, προγράμματα «διάσωσης». O τομέας των αερομεταφορών σε διεθνές επίπεδο δέχεται ολοένα πιο βαρύ πλήγμα εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, η οποία έχει καθηλώσει τα αεροσκάφη στο έδαφος.
Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) υπολογίζει ότι ο αντίκτυπος της πανδημίας στον κύκλο εργασιών των αεροπορικών εταιρειών το 2020 θα φθάσει τουλάχιστον τα 314 δισεκατομμύρια δολάρια (286 δισεκ. ευρώ), ότι δηλαδή ο τζίρος τους θα υποστεί συρρίκνωση κατά 55% σε σύγκριση με το 2019. Ο τομέας δεν αναμένεται να επανέλθει στο επίπεδο της κίνησης που καταγραφόταν προτού ξεσπάσει η πανδημία παρά το 2023, προειδοποιεί ο ίδιος φορέας.
Η LATAM προστέθηκε στις αεροπορικές εταιρείες που έχουν κηρύξει πτώχευση. Αδυνατώντας να καλύψει τις οφειλές της, η μεγαλύτερη εταιρεία αεροπορικών μεταφορών της Λατινικής Αμερικής υπήχθη σε καθεστώς προστασίας από τις διεκδικήσεις των πιστωτών της βάσει του κεφαλαίου 11 του αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα, που επιτρέπει σε εταιρείες να προχωρούν σε αναδιαρθρώσεις. Η εταιρεία απασχολεί πάνω από 42.000 ανθρώπους.
Η πτώχευση αυτή καταγράφηκε δύο εβδομάδες έπειτα από αυτήν της Avianca (20.000 εργαζόμενοι), της δεύτερης μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας της Κολομβίας, η οποία επιζήτησε και αυτή το καθεστώς προστασίας της αμερικανικής νομοθεσίας έναντι των πιστωτών της.
Η γιγαντιαία αυστραλιανή αεροπορική εταιρεία Virgin Australia επίσης κήρυξε στάση πληρωμών την 21η Απριλίου. Η επιχείρηση ζήτησε, μάταια, δάνειο 1,4 δισεκ. αυστραλιανών δολαρίων από την κυβέρνηση.
Ο κορωνοϊός οδήγησε στην ίδια ατραπό τις νοτιοαφρικάνικες εταιρείες South African Airways (SAA) και Comair, τη βρετανική Flybe και τέσσερις θυγατρικές της Norwegian Air Shuttle σε Σουηδία και Δανία.
Η Air Canada απολύει πάνω από το μισό προσωπικό της (τουλάχιστον 19.000 εργαζόμενοι), η British Airways προβλέπει κατάργηση 12.000 θέσεων εργασίας (30% του προσωπικού της), η αμερικανική Delta 10.000 αποχωρήσεις στο πλαίσιο προγράμματος εθελουσίας εξόδου (11%), η σκανδιναβική SAS οδεύει στην κατάργηση 5.000 θέσεων εργασίας (40%).
Απολύσεις ή περικοπές θέσεων εργασίας έχουν επίσης ανακοινωθεί από την αμερικανική United Airlines (3.450), τη βρετανική Virgin Atlantic (3.150), τις ιρλανδικές Ryanair (3.000) και Aer Lingus (900), την Icelandair (2.000), την Brussels Airlines (1.000), την ουγγρική Wizz Air (1.000) και τη Fiji Airways (758).
Δεν πλήττονται μόνο οι αερομεταφορείς. Η αμερικανική βιομηχανία κατασκευής αεροσκαφών Boeing ανακοίνωσε την κατάργηση 16.000 θέσεων εργασίας, ή περίπου του 10% του εργατικού δυναμικού της στον τομέα της που κατασκευάζει πολιτικά αεροσκάφη, ενώ η αμερικανική κατασκευάστρια κινητήρων General Electric και η βρετανική Rolls-Royce αντίστοιχα καταργούν 12.600 και 9.000 θέσεις εργασίας.
Η γερμανική κυβέρνηση και η Lufthansa κατέληξαν τη Δευτέρα σε συμφωνία για ένα πρόγραμμα διάσωσης με δαπάνη εννέα δισεκατομμυρίων ευρώ, που προβλέπει ότι το γερμανικό δημόσιο θα γίνει ο βασικός μέτοχός της. Πάντα στη Γερμανία, η εταιρεία Condor, η οποία ειδικεύεται στις πτήσεις τσάρτερ και είναι θυγατρική της ταξιδιωτικής εταιρείας Thomas Cook, υπό πτώχευση, εξασφάλισε δανειακές εγγυήσεις ύψους 550 εκατομμυρίων ευρώ από το δημόσιο.
Οι κυβερνήσεις Γαλλίας και Ολλανδίας σπεύδουν να διασώσουν την Air France-KLM, με ένα πακέτο στήριξης που θα έχει κόστος από 9 ως 11 δισεκ. ευρώ.
Οι ΗΠΑ δημιούργησαν τον Μάρτιο ένα πρόγραμμα υποστήριξης της απασχόλησης ύψους 50 δισεκ. δολαρίων (45,6 δισεκ. ευρώ) ειδικά για την πολιτική αεροπορία. Οι περισσότερες μεγάλες αμερικανικές εταιρείες του κλάδου έχουν ήδη καταφύγει σε αυτό.
Στην Ιταλία, η κυβέρνηση επέλεξε την εθνικοποίηση της Alitalia.
Η Easyjet έλαβε δάνειο από το δημόσιο αξίας 600 δισεκ. λιρών (675 δισεκ. ευρώ).
Η Ελβετία παρέχει δανειακές εγγυήσεις αξίας 1,2 δισεκ. ευρώ στις Swiss και Edelweiss, θυγατρικές της Λουφτχάνσα.
Η Νέα Ζηλανδία δάνεισε περίπου 900 εκατομμύρια νεοζηλανδικά δολάρια (479 εκατ. ευρώ) στην Air New Zealand.
Τα ΗΑΕ και η Τουρκία ανακοίνωσαν ότι θα προσφέρουν βοήθεια αντίστοιχα στην Emirates και στην Turkish Airlines, ωστόσο δεν έχουν ανακοινώσει το ύψος των χορηγήσεων.
Η IATA υπολόγιζε στα μέσα του μήνα ότι η στήριξη που προσφέρουν τα κράτη στις αεροπορικές εταιρείες είχε φθάσει τα 123 δισεκ. δολάρια.