Του Μιχάλη Παπανίδη
Οι αερομεταφορές είναι μια από τις χειρότερα πληγείσες βιομηχανίες από την πανδημία της COVID-19 και οι αεροπορικές εταιρείες σε όλον τον κόσμο αναμένουν ότι μπορεί να χρειαστούν χρόνια προτού τα αεροπορικά ταξίδια επανέλθουν στα επίπεδα που ήταν προ κορωνοϊού.
Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) ανακοίνωσε στα μέσα του μήνα πως η κίνηση των εμπορικών πτήσεων στην Ευρώπη αναμένεται φέτος να είναι μειωμένη κατά περίπου 60% σε σχέση με το 2019, με την ανάκαμψη να εμφανίζεται πολύ αβέβαιη λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις που συνεχίζουν να ισχύουν προκειμένου να ανακοπεί η εξάπλωση του Covid-19.
Ενώ η κίνηση στην Ευρώπη ανέκαμψε τους τελευταίους μήνες από το χαμηλό επίπεδό της τον Απρίλιο, «παραμένει πάνω από 50% χαμηλότερη σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι», όπως ανακοίνωσε η Ένωση, στην οποία μετέχουν 290 αεροπορικές εταιρίες σε όλο τον κόσμο.
Βραχυπρόθεσμα, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η ανάκαμψη στην Ευρώπη παραμένει «πολύ αβέβαιη υπό το φως ενός νέου κύματος της πανδημίας και του ακόμα μεγαλύτερου παγκόσμιου οικονομικού αντίκτυπου που θα μπορούσε να έχει».
Η IATA εκτιμά σε «πάνω από 7 εκατομμύρια» τον αριθμό των θέσεων εργασίας στον αεροπορικό κλάδο, συμπεριλαμβανομένου του τουρισμού, που βρίσκεται υπό απειλή στην Ευρώπη, μια εκτίμηση που έχει αναθεωρηθεί προς τα πάνω κατά ένα εκατομμύριο σε σχέση με τον Ιούνιο.
Στη Γαλλία, τη Μεγάλη Βρετανία και τη Γερμανία, η μείωση της κίνησης το 2020 εκτιμάται στο 65% ενώ στην Ισπανία και την Ιταλία στο 63%.
Η ευρωπαϊκή χώρα με το μεγαλύτερο πλήγμα εκτιμάται ότι θα είναι η Νορβηγία με τη βουτιά να προβλέπεται στο 79%.
Η IATA εκτιμά στα 419 δισεκ. δολάρια τις απώλειες σε παγκόσμιο επίπεδο για τον κλάδο για το 2020, έναν από αυτούς που έχει πληγεί περισσότερο από την πανδημία.
Η Ένωση δεν αναμένει η αεροπορική κίνηση να επιστρέψει στα επίπεδα του 2019 πριν από το 2024.
Moody's: Μέχρι τέλη του 2023 η καμπή της αεροπορικής κίνησης
Μέχρι το τέλος του 2023 η παγκόσμια αεροπορική κίνηση δεν πρόκειται να επιστρέψει στα προ κορωνοϊού επίπεδα και μόνο στο βαθμό που έως τότε θα έχουν γίνει διαθέσιμα αξιόπιστα εμβόλια και φάρμακα κατά του κορονοϊού, τονίζει σε ανάλυσή της η Moody’s Investors Service, σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg.
Η ανάκαμψη για αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια θα ακολουθήσει το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, ενώ θα ακολουθήσουν οι εταιρείες εκμίσθωσης αεροσκαφών, καθώς οι εταιρείες θα θέτουν εκ νέου σε κίνηση τους στόλους τους, σημειώνουν οι αναλυτές της Moody’s, μεταξύ αυτών ο Jonathan Root. Οι κατασκευαστές αεροσκαφών, όπως η Boeing και η Airbus θα είναι οι τελευταίοι που θα ανακτήσουν τον βηματισμό τους του 2019, αναφέρεται επίσης στην έκθεση.
Η ζήτηση για αεροπορικές πτήσεις σημείωσε μείωση άνω του 90% μέσα σε λίγες εβδομάδες από την έκρηξη της πανδημίας, σε μια αρνητική στροφή που επηρέασε την παγκόσμια οικονομία, καθώς η κίνηση στους αιθέρες επηρέασε και στήριξε το 3% του παγκόσμιου ΑΕΠ το 2019, σύμφωνα με τους αναλυτές της Moody's.
Η ανάπτυξη εμβολίου είναι κομβική για την ανάκαμψη του κλάδου τόσο θεμελιωδώς όσο και όσον αφορά τα χρηματοοικονομικά του μεγέθη, ενώ πιθανότατα θα χρειαστεί και νέα κρατική "αιμοδότηση" προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι πολλές αεροπορικές εταιρείες θα επιβιώσουν, τονίζει η Moody’s.
Συμπληρώνει δε ότι, σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού δεν θα πρέπει να αναμένεται παρά τουλάχιστον στα μέσα του 2021, προκειμένου να καλύπτει τις πιθανές μεταλλάξεις του ιού, αλλά και να υπάρχει δυνατότητα μαζικής παραγωγής δόσεων για όλο τον πληθυσμό.
Θα μπορούσαν επίσης να υπάρξουν αλλαγές όσον αφορά τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, με ορισμένους αερομεταφορείς να επεκτείνουν τις πτήσεις από σημείο σε σημείο και άλλοι να επανέρχονται σε πτήσεις από hub σε hub, στηριζόμενοι σε κοινοπραξίες προκειμένου να ολοκληρώνουν τα ταξίδια.