Τα ορυκτά καύσιμα της Νότιας Αφρικής συνήθως κατευθύνονται ανατολικά από τον τερματικό σταθμό άνθρακα Richards Bay, τον μεγαλύτερο εξαγωγικό κόμβο της αφρικανικής ηπείρου στον Ινδικό Ωκεανό.
Από τους 59 εκατομμύρια τόνους που ξεκίνησαν το «ταξίδι» τους από το συγκεκριμένο λιμάνι της Νότιας Αφρικής, λιγότερο από το 4% κατέληξε στην Ευρώπη ενώ πάνω από το 86% κατευθύνθηκε προς τις αγορές της Ασίας.
Ενδέχεται, αυτή η αναλογία να αρχίζει να αλλάζει από τις 20 Φεβρουαρίου και έπειτα όταν ξεκίνησαν να εξελίσσονται τα γεγονότα την Ουκρανία. Σύμφωνα με τις πηγές που επικαλείται το Bloomberg, ήδη αρκετά εμπορικά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου αντί για ανατολική πορεία κατευθύνονται δυτικά, προς τον Ατλαντικό, γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος, μετά τη φόρτωσή τους στο Richards Bay.
Έντονη είναι η ανησυχία ότι η συνέχιση του πολέμου και η επιβολή περισσότερων κυρώσεων θα μπορούσε να εντείνει το πρόβλημα τροφοδοσίας των εταιρειών κοινής ωφέλειας με άνθρακα από τη Ρωσία.
Οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας έχουν «αυξήσει τους όγκους φορτίων τις τελευταίες εβδομάδες» του άνθρακα της Νότιας Αφρικής, δήλωσε ο Μπέβαν Τζόουνς, διευθύνων σύμβουλος των συμβούλων African Source Markets, στο Bloomberg. Ενώ συμπλήρωσε ότι υπάρχουν «αξιοσημείωτες ροές άνθρακα από τις ΗΠΑ και την Κολομβία προς την Ευρώπη».