H πανδημία οδήγησε τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις στην ενίσχυση των ψηφιακών υπηρεσιών τους, γεγονός που θέτει τις βάσεις για πιο αποτελεσματική μελλοντικά εξιχνίαση περιστατικών απάτης.
Ωστόσο, όπως προκύπτει από έρευνα της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος για την διερεύνηση του φαινομένου της ασφαλιστικής απάτης αν και λόγω πανδημίας η μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων οδήγησε σε μείωση της συχνότητας των ζημιών και κατ´ επέκταση σε ελάττωση των προσπαθειών απάτης διαπιστώθηκε ότι το μέσο ποσοστό εξακριβωμένων περιπτώσεων απάτης επί πλήθους ερευνών το 2020 ήταν πιάνω από το μισό (60%) και το μέσο οικονομικό όφελος (εκτίμηση) ανά απατηλή απαίτηση αποζημίωσης το 2020 φτάνει στα 1.453 ευρώ.
Πιο αναλυτικά τα συμπεράσματα της έρευνας είναι τα εξής:
– Παρατηρήθηκε μείωση του πλήθους ερευνών και των εξακριβωμένων περιπτώσεων απάτης το 2020 λόγω των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας
– Η μείωση της κυκλοφορίας αυτοκινήτων οδήγησε σε μείωση της συχνότητας ζημιών του κλάδου και κατ' επέκταση σε ελάττωση των προσπαθειών απάτης
– Όμως το 2019 καταγράφηκαν οι περισσότερες έρευνες και οι περισσότερες εξακριβωμένες περιπτώσεις απάτης από το 2011 (έτος πρώτης έρευνας)
– Μέσο ποσοστό εξακριβωμένων περιπτώσεων απάτης επί πλήθους ερευνών το 2020: 60%.
– Μέσο οικονομικό όφελος (εκτίμηση) ανά απατηλή απαίτηση αποζημίωσης το 2020: 1.453 ευρώ.
– Η κατασκευή / αλλοίωση των συνθηκών του ασφαλιστικού γεγονότος καθώς και η υπερκοστολόγηση των τιμολογίων επισκευής, έχουν το σημαντικότερο οικονομικό αντίκτυπο.
– Συνηθέστερες ενδείξεις απάτης: ασύμβατες ζημιές ως προς τις συνθήκες του ατυχήματος, προϋπάρχουσες ζημιές καθώς και ζημιές χωρίς επαφή μεταξύ των εμπλεκομένων.
– Αρκετές ασφαλιστικές επιχειρήσεις κάνουν χρήση ειδικού λογισμικού (κυρίως στις ασφαλίσεις αυτοκινήτων) για την ανίχνευση ή τη διερεύνηση περιπτώσεων απάτης.
– Οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις στην πλειοψηφία τους, έχουν θεσπίσει διαδικασία whistleblowing για την υποβολή αναφορών ή παρατηρήσεων από το προσωπικό και τους ενδιαφερόμενους τρίτους.
– Οι κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες που επικράτησαν λόγω της πανδημίας, έχουν επηρεάσει την έκθεση της ασφαλιστικής επιχείρησης στον κίνδυνο της απάτης.
– Στις ασφαλίσεις Ζωής και Υγείας επισημάνθηκαν: η αντοχή των ψηφιακών συστημάτων ελέγχου και η δυνατότητα εξαπάτησης λόγω ηλεκτρονικής ανταλλαγής παραστατικών.
– Στις ασφαλίσεις κατά Ζημιών, εκτός των ανωτέρω αναφέρθηκαν: η δυσκολία των συστημάτων ασφαλείας να αντιμετωπίσουν μεγάλο όγκο πληροφοριών και η προσπάθεια εκμετάλλευσης διογκωμένων / πλασματικών περιστατικών.
– Πάντως η πανδημία οδήγησε τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις στην ενίσχυση των ψηφιακών υπηρεσιών τους, γεγονός που θέτει τις βάσεις για πιο αποτελεσματική μελλοντικά εξιχνίαση περιστατικών απάτης
Η σχετική έρευνα έχει αναρτηθεί στην ηλεκτρονική σελίδα της ένωσης ενώ υπογραμμίζεται σε σχετική ανακοίνωση ότι «η ασφαλιστική απάτη είναι η εκμετάλλευση ενός ασφαλιστηρίου συμβολαίου για την απόκτηση κέρδους. Στρέφεται όχι μόνο κατά των Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων, αλλά και κατά των υπολοίπων ασφαλισμένων και της κοινωνίας συνολικά, αφού τα αποτελέσματά της διαχέονται μέσα στην οικονομία».
Επιπλέον, σημειώνεται ότι η ανταλλαγή εμπειρίας, απόψεων και καλών πρακτικών μεταξύ των ασφαλιστικών επιχειρήσεων έχει αναδειχθεί ως ιδανικός τρόπος για τη διαμόρφωση και υιοθέτηση των κατάλληλων διαδικασιών που θα επιτρέψουν τη βέλτιστη αντιμετώπιση του φαινομένου.