Η γερμανική κυβέρνηση αρνήθηκε για πρώτη φορά να στηρίξει επενδύσεις γερμανικών εταιρειών στην Κίνα, λόγω της κατάστασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην επαρχία Σιντζιάνγκ, ανακοίνωσε την Παρασκευή ο υπουργός Οικονομικών Ρόμπερτ Χάμπεκ, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να επιβληθούν κυρώσεις σε τοπικούς αξιωματούχους.
«Μια εταιρεία που δραστηριοποιείται στην επαρχία των Ουιγούρων επιθυμούσε να παραταθούν οι (κρατικές) ασφαλίσεις των επενδύσεων» και «δεν εγκρίθηκε» το αίτημα, εξήγησε ο υπουργός στην εφημερίδα Die Welt. «Είναι η πρώτη φορά που οι ασφαλίσεις επενδύσεων δεν υλοποιούνται για λόγους που αφορούν στα ανθρώπινα δικαιώματα», πρόσθεσε.
Χωρίς τις εγγυήσεις αυτές, μια εταιρεία αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου το επενδυτικό ρίσκο για τη χρηματοδότηση ενός έργου στο εξωτερικό.
Ούτε ο Χάμπεκ, ούτε το υπουργείο του ανέφεραν ποια εταιρεία αφορούσε η απόφαση. Επικαλούμενο πηγές τις οποίες δεν κατονόμασε, το περιοδικό Der Spiegel γράφει ότι πρόκειται για την αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen. Η εταιρεία άνοιξε το 2013 ένα εργοστάσιο στο Ουρούμτσι, την πρωτεύουσα της Σιντζιάνγκ, όπου οι κινεζικές αρχές κατηγορούνται για καταστολή της μουσουλμανικής μειονότητας των Ουιγούρων. Δυτικοί ερευνητές κατηγορούν το Πεκίνο ότι οδήγησε ένα εκατομμύριο Ουιγούρους καθώς και μέλη άλλων μουσουλμανικών μειονοτήτων σε «στρατόπεδα επανεκπαίδευσης» όπου τους επιβάλλεται «εξαναγκαστική εργασία» ή «υποχρεωτική στείρωση». Οι ΗΠΑ έκαναν μάλιστα λόγο για «γενοκτονία». Η Κίνα από την πλευρά της υποστηρίζει ότι οι μελέτες αυτές είναι προκατειλημμένες και μιλάει για «κέντρα επαγγελματικής εκπαίδευσης» στόχος των οποίων είναι η εξάλειψη των εξτρεμιστικών τάσεων.
Ο διευθυντής της Volkswagen Χέρμπερτ Ντις διαβεβαίωσε πρόσφατα, σε μια συνέντευξη στο αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο CBS ότι «δεν υπάρχει εξαναγκαστική εργασία» στο εργοστάσιο της εταιρείας. «Θέλουμε να κρατήσουμε ανοιχτό το εργοστάσιο» επειδή πιστεύω ότι είναι καλύτερο για τους ντόπιους να παραμείνουμε» εκεί, τόνισε.
Η απόφαση του Βερολίνου δεν επηρεάζει τα επενδυτικά σχέδια της Volkswagen στην Κίνα, γράφει το Der Spiegel, επικαλούμενο μια πηγή στην αυτοκινητοβιομηχανία.