Τα σενάρια πριμοδότησης βενζίνης και πετρελαίου κίνησης

Αδάμ Αλεξόπουλος

Σε επίπεδα ρεκόρ έχει φτάσει η τιμή της βενζίνης και του πετρελαίου θέρμανσης κάνοντας δυσβάσταχτή για τον οικογενειακό προϋπολογισμό κάθε μετακίνηση. Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, στις 13 Ιουνίου η πανελλαδική μέση τιμή της βενζίνης 95 οκτανίων, ανερχόταν σε 2,408 ευρώ ανά λίτρο. Η τιμή του πετρελαίου κίνησης είχε σπάσει το φράγμα των 2 ευρώ και βρισκόταν στα 2,035 ευρώ ανά λίτρο.

Βροντερές οι φωνές

Οι φωνές από τους καταναλωτές, από τους πρατηριούχους και τις επιχειρήσεις είναι πλέον βροντερές. Οι καταναλωτές διαμαρτύρονται γιατί δεν φτάνουν τα χρήματά τους να εξυπηρετήσουν τις μεταφορικές τους ανάγκες. 

Οι πρατηριούχοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τη μειωμένη κατανάλωση, αλλά και την ασφυξία την οποία βιώνουν οι ίδιοι, αφού πουλάνε με χαμηλότερη τιμή και στη συνέχεια αγοράζουν με υψηλότερη για α εφοδιάσουν τα πρατήριά τους.

Όσον αφορά τους επιχειρηματίες που βλέπουν το ξέφρενο ράλι… φαίνεται πως έχουν σηκώσει τα χέρια ψηλά και αναγκάζονται να κάνουν διαρκώς αυξήσεις στην χοντρική και λιανική τιμή των προϊόντων και των υπηρεσιών τους, για να τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους.

«Πλασίμπο» το Fuel Pass

Την περασμένη Παρασκευή κατέβασε ρολά η εφαρμογή μέσω της οποίας οι δικαιούχοι μπορούσαν να λάβουν την επιδότηση καυσίμων για το τρίμηνο Απριλίου – Ιουνίου. 

Ο πρώτος γύρος του Fuel Pass έδειξε ότι αρκετοί μπήκαν στη διαδικασία να το λάβουν, όμως οι περισσότεροι γύρισαν την πλάτη στην ψηφιακή κάρτα βενζίνης και στο μπόνους των 5 ευρώ και επέλεξαν την καταβολή της επιδότησης στον τραπεζικό λογαριασμό προκειμένου να καλύψουν πιθανόν άλλες ανάγκες.

Μάλιστα από τις πρώτες ημέρες ανακοίνωσης και εφαρμογής του προγράμματος ήταν σφοδρή η κριτική για το τόσο μικρό ποσό που το χαρακτήριζαν ως «πλασίμπο» για τον άρρωστο. Αυτό γιατί, έγινε για να μην υπάρχει η σκιά ότι το κράτος δεν βοήθησε, αλλά τελικά δεν είναι ιδιαίτερη και η προσφορά του στις αλματώδεις αυξήσεις στα καύσιμα.

Τι είπε ο πρωθυπουργός

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της συνέντευξης που παραχώρησε στην ΕΡΤ υποστήριξε σχετικά ότι υπάρξει παρέμβαση και στη βενζίνη «και οι ανακοινώσεις θα γίνουν την επόμενη εβδομάδα από το οικονομικό επιτελείο. Δεν θέλω να προκαταλάβω τον τρόπο με τον οποίο θα παρέμβουμε».

Απαντώντας σε ερώτηση τόνισε ότι «ο τρόπος με τον οποίο έχουμε παρέμβει μέχρι σήμερα σας δίνει ένα περίγραμμα του πώς ενδεχομένως θα παρέμβουμε από δω και στο εξής, ίσως και με πιο ενισχυμένο τρόπο. Θέλουμε να κάνουμε μία παρέμβαση για τους επόμενους μήνες».

Ο πρωθυπουργός εξέφρασε τέλος τη πεποίθηση ότι το αντέχουμε δημοσιονομικά και θα πρέπει να υπάρξει μία ανακούφιση των πολιτών ειδικά ενόψει των καλοκαιρινών διακοπών». «Για να υπάρχει μία ανάσα ως προς τις μετακινήσεις των καλοκαιρινών διακοπών για τα έξοδα των καυσίμων», είπε ο πρωθυπουργός και ανέφερε ότι η παρέμβαση θα αφορά τους επόμενους μήνες.

Τα σενάρια για το επόμενο διάστημα

Έτσι λοιπόν, την επόμενη εβδομάδα αναμένονται νέα μέτρα για τη στήριξη των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων. Το μεγάλο στοίχημα είναι η συγκράτηση των τιμών, ωστόσο όπως λένε άνθρωποι της αγοράς εάν δεν υπάρχει πραγματική διάθεση από το κυβερνητικό επιτελείο, τα «γκολ» της ακρίβειας, της νοθείας και της αισχροκέρδειας θα μπουν από τα αποδυτήρια.

Σύμφωνα με πηγές από το κυβερνητικό επιτελείο συζητείται η επέκταση και διεύρυνση του Fuel pass για τουλάχιστον ένα ακόμη δίμηνο. Αναμένεται να ανοίξει ακόμη περισσότερο η βεντάλια των δικαιούχων και ίσως να αυξηθεί ελάχιστα το ποσό της επιδότησης.

Στο τραπέζι βρίσκεται και η εφαρμογή μοντέλου ντίζελ για την βενζίνη. Δηλαδή, να υπάρξει απευθείας επιδότηση στα διυλιστήρια, ώστε να πέσει κοντά στο όριο των 2 ευρώ ανά λίτρο. Όμως κάτι τέτοιο δεν φαίνεται πολύ πιθανό, αφού μπαίνει ως εμπόδιο το δημοσιονομικό κόστος.

Τέλος, η παράταση της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης, προβλέπεται ότι θα διατηρηθεί και μετά τον Ιούνιο και θα αυξηθεί το ποσό της κρατικής επιδότησης στην αντλία, λόγω το ράλι ανόδου στην τιμή του.