Σε προσφορά 84.170 εκατ. ευρώ προέβη η Grimaldi Euromed- Μινωϊκές Γραμμές και Επενδυτική Κατασκευαστική Εμπορική και Βιομηχανική Α.Ε. για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε., ποσό πολύ μεγάλο για την εν λόγω εταιρεία.
Υπάρχουν, ωστόσο, δύο κρίσιμα σημεία για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου λιμανιού και την προστασία του ανταγωνισμού.
Στην περίπτωση του ΟΛΗΓ, εν αντιθέσει με τις περιπτώσεις των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, δεν φαίνεται να υπήρξαν απαιτήσεις, από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ, για την υλοποίηση υποχρεωτικών επενδύσεων. Συγκεκριμένα, στην περίπτωση της ΟΛΘ ΑΕ ο κάτοχος του πλειοψηφούντος ποσοστού, θα πραγματοποιούσε επενδύσεις 180 εκατ. ευρώ σε συγκεκριμένες υποδομές και εντός ορισμένης χρονικής περιόδου. Ανάλογη απαίτηση δεν υπήρξε στην περίπτωση πώλησης του 67% της ΟΛΗΓ Α.Ε., αλλά με βάση τα υπάρχοντα δεδομένα ούτε στις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης των λιμενικών Α.Ε. για Αλεξανδρούπολη και Καβάλα.
Στην περίπτωση του ΟΛΗΓ, λοιπόν, θα πρέπει να περιμένουμε από τον ιδιώτη βασικό μέτοχο, να κάνει τα έργα που μένουν να υλοποιηθούν στο Νέο Λιμάνι της Ηγουμενίτσας και αφορούν υποδομές της Γ’ Φάσης , όπως κρηπιδότοιχους, διαμόρφωση του cargo terminal, ολοκλήρωση των έργων στο επιβατικό σταθμό κ.ο.κ. Επίσης, αναμένεται εάν θα προχωρήσει στην κατασκευή μαρίνας για μέγα yachts, που σε συνδυασμό με τη μαρίνα στα Σύβοτα και την Κέρκυρα, θα εξασφαλίσουν πρόσθετα έσοδα από μία καθαρή δραστηριότητα που θα πριμοδοτήσει ακόμη περισσότερο την περιοχή.
Πέραν της μεταβίβασης των μετοχών, αποτελεί ερώτημα τι θα συμβεί με τα έργα. Με τη Grimaldi, που ελέγχει άλλωστε τη Minoan Lines, έναν κορυφαίο όμιλο στον κλάδο των θαλάσσιων μεταφορών, αναμένεται η αύξηση στη διακίνηση φορτίων, έργο που θα ανεβάσει τα έσοδα του λιμανιού. Ωστόσο, τίθενται ζητήματα ανταγωνισμού, αφού ο διαχειριστής του λιμένα είναι ταυτόχρονα και εταιρεία που εκτελεί δρομολόγια εξωτερικού. Να σημειωθεί ότι δρομολόγια στις γραμμές της Αδριατικής, από την Ηγουμενίτσα, εκτελούν επίσης ferries της ΑΝΕΚ και η Superfast Ferries , ενώ υπάρχουν οι ακτοπλοϊκές που κάνουν δρομολόγια εσωτερικού, για Κέρκυρα (σ.σ. Kerkyra Lines, Kerkyra Seaways).
Παραχωρείται λοιπόν για 40 χρόνια το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας για ένα πολύ σημαντικό τίμημα, αλλά μένει να δούμε πως αναπτυξιακά θα αξιοποιηθεί από τον νέο μεγαλομέτοχο της ΟΛΗΓ Α.Ε.
ΠΗΓΗ: GRTIMES