Ενίσχυση κλάδου οδικών μεταφορών για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της αύξησης των τιμών των καυσίμων ζητά με επιστολή της στον Άδωνι Γεωργιάδη η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος.
Ειδικότερα οι ιδιοκτήτες και οδηγοί των φορτηγών αυτοκινήτων αναφέρει:
«Αξιοτίμε κύριε Υπουργέ,
Σε συνέχεια των πολλαπλών προτάσεων που έχει υποβάλλει η ΟΦΑΕ από τις αρχές του έτους, σχετικά με τους τρόπους επιδότησης του καυσίμου για τον κλάδο των οδικών μεταφορών, παραθέτοντας μάλιστα και βέλτιστες πρακτικές από άλλα Κ-Μ, καθώς και τα χρηματοδοτικά εργαλεία και τις δυνατότητες που δόθηκαν από την ΕΕ μέσω του Temporary Crisis Framework, σας προωθούμε εκ νέου τις προτάσεις μας, ευελπιστώντας αυτή την φορά να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα για την στήριξη της ομαλής λειτουργίας της Εφοδιαστικής Αλυσίδας.
Η ουκρανική κρίση έχει προκαλέσει τόσο ανθρωπιστική τραγωδία, όσο και οικονομική αναταραχή σε όλη την Ε.Ε. Η παροχή υποστήριξης από την Πολιτεία προς τον κλάδο των οδικών μεταφορών, ο οποίος πλήττεται ανεπανόρθωτα από την κατακόρυφη άνοδο της τιμής του πετρελαίου και άλλα συναφή κόστη, κρίνεται αναγκαία!
Από τις αρχές του 2021 έως τώρα, η τιμή των καυσίμων στην Ε.Ε. αυξήθηκε ακόμη έως και 80%, με συνεχή ανοδική τάση. Από τότε που ξεκίνησε η στρατιωτική επίθεση της Ρωσία στην Ουκρανία στα τέλη του Φεβρουαρίου 2022, και μέσα σε μόλις δύο εβδομάδες, η τιμή των καυσίμων αυξήθηκε έως και 25-30%.
Έπειτα από την δεκαετή και πλέον οικονομική ύφεση που πέρασε η χώρα μας από το 2008, η οποία στην συνέχεια ακολουθήθηκε από την πανδημία που είχε τραγικές οικονομικές επιπτώσεις στις εταιρείες οδικών μεταφορών, αυτή η ραγδαία αύξηση της τιμής του πετρελαίου ήταν και η χαριστική βολή που ήδη έχει οδηγήσει πολλούς μεταφορείς στην ακινητοποίηση των οχημάτων τους, ενω έχει φέρει όλους τους υπόλοιπους από εμάς στα πρόθυρα της οικονομικής κατάρρευσης.
Τα καύσιμα αποτελούν περίπου το 45% του λειτουργικού κόστους ενός φορτηγού οχήματος, ενώ το ποσοστό σήμερα αγγίζει το 70% λόγω της αύξησης της τιμής τους. Παράλληλα, η μετακύληση των αυξήσεων στους πελάτες των μεταφορέων είναι πρακτικά αδύνατη καθώς η αγορά αδυνατεί να ανταπεξέλθει.
Αντιθέτως, οι μεταφορείς έχουν κληθεί να απορροφήσουν την αύξηση του κόστους πετρελαίου σε είδη και υπηρεσίες τις οποίες χρησιμοποιούν – όπως για παράδειγμα το κόστος των ακτοπλοϊκών ναύλων με την επιβολή επίναυλου καυσίμου ο οποίος έχει αυξητική τάση – αναλαμβάνοντας τελικά εξ' ολοκλήρου την οικονομική πίεση. Η πλειοψηφία των ελληνικών μεταφορικών επιχειρήσεων λειτουργεί σήμερα με αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα, ενώ τα χρηματοοικονομικά αποθεματικά έχουν πλέον μηδενιστεί.
Παράλληλα, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη πως η συντριπτική πλειοψηφία των εταιρειών οδικών μεταφορών είναι μικρές καθώς στην Ελλάδα πρόκειται κατά κύριο λόγο για μεμονωμένους αυτοκινητιστές, με τον μέσο όρο ιδιοκτησίας φορτηγών οχημάτων να φτάνει τα 1,2 οχήματα ανά ιδιοκτήτη.
Γίνεται εύκολα αντιληπτό πως οι εταιρείες αυτού του μεγέθους δεν μπορούν εύκολα να έχουν πρόσβαση σε χρηματοπιστωτικά εργαλεία και δεν έχουν αποθεματικά για να καλύψουν τα αυξανόμενα ελλείμματα ταμειακών ροών. Είναι πιο ξεκάθαρο από ποτέ πως αν δεν λάβουν οικονομική στήριξη από την Πολιτεία, πολλοί Έλληνες μεταφορείς θα αναγκαστούν πολύ σύντομα να ακινητοποιήσουν τα οχήματά τους και τελικά να οδηγηθούν στην χρεοκοπία εντός των επόμενων μηνών, αφήνοντας κατά αυτόν τον τρόπο ένα τεράστιο κενό στις αλυσίδες εφοδιασμού.
Με την παρούσα εφιστούμε την προσοχή στην κατεπείγουσα ανάγκη στήριξης του κλάδου των οδικών εμπορευματικών μεταφορών σύμφωνα με τις κατευθυντήριες Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που περιλαμβάνονται τόσο στην από 08.03.22 ανακοίνωσή της σχετικά με την «Κοινή ευρωπαϊκή δράση για πιο προσιτή οικονομικά, εξασφαλισμένη και βιώσιμη ενέργεια», όσο και για τις κρατικές ενισχύσεις που αφορούν την ανακούφιση των επιπτώσεων της ουκρανικής κρίσης.
Γνωρίζετε πολύ καλά, πως τα περισσότερα Κ-Μ έχουν ήδη λάβει μέτρα οικονομικής ενίσχυσης του νευραλγικού κλάδου των οδικών μεταφορών, με πιο πρόσφατα παραδείγματα από την Γαλλία και την Ισπανία όπου εγκρίθηκαν άμεσες επιδοτήσεις στις εταιρείες του κλάδου συνολικού ύψους 400εκ. ευρώ, ενώ στα υπόλοιπα Κ-Μ λειτουργεί ανέκαθεν σύστημα επιστροφής φόρου καυσίμου στους επαγγελματίες, τα οποία έχουν ενισχυθεί λόγω της σημερινής κατάστασης, δημιουργώντας κατά αυτόν τον τρόπο ασφυκτικές πιέσεις στους Έλληνες αυτοκινητιστές, που ουδεμία κρατική στήριξη έχουν λάβει, κι αντιμετωπίζουν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στην ευρωπαϊκή αγορά!
Αποτελεί πάγιο αίτημα του κλάδου μας η άμεση εφαρμογή μέτρων οικονομικής στήριξης προς τις εταιρείες Οδικών Μεταφορών. ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ την μείωση του ειδικού φόρου καυσίμου, ή εναλλακτικά την εφαρμογή πλαφόν στην τιμή διάθεσης του πετρελαίου κίνησης στους επαγγελματίες μεταφορείς, έτσι ώστε να επανέλθει το κόστος της μεταφοράς σε βιώσιμα επίπεδα και να μπορέσουν οι επαγγελματίες να ανταπεξέλθουν στην συνέχιση της δραστηριότητάς τους συμβάλλοντας στην διατήρηση του ομαλού εφοδιασμού της αγοράς.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, τις πρακτικές που έχουν ακολουθήσει τα λοιπά Κράτη Μέλη, τις οποίες έχουμε συγκεντρώσει και σας έχουμε γνωστοποιήσει- καθώς και την δυνατότητα οικονομικής στήριξης του κλάδου χωρίς την επιβάρυνση των δημόσιων ταμείων, θεωρούμε πως η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων για την στήριξη του κλάδου μας και της εφοδιαστικής αλυσίδας γενικότερα, κρίνεται αναγκαία».