Έτοιμος – σε μόλις 200 ημέρες από την έναρξη των εργασιών – είναι ο πρώτος σταθμός υποδοχής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) της Γερμανίας, στο Βιλχελμσχάφεν της Κάτω Σαξονίας. Σε έναν μήνα θα έχει εγκατασταθεί εκεί η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης του φυσικού αερίου, ενώ το πρώτο φορτίο αναμένεται στα μέσα Ιανουαρίου.
«Η έγκαιρη απόφαση να επιλεγεί το Βιλχελμσχάφεν ως κόμβος για τις εισαγωγές LNG ήταν ορθή», δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών της Κάτω Σαξονίας Όλαφ Λις (SPD) και εξήγησε ότι σε έναν μήνα θα δέσει στο λιμάνι το σκάφος «Höegl Esperanza», η πλωτή μονάδα επαναεριοποίησης (FSRU), η οποία θα παίρνει το υγροποιημένο φυσικό αέριο από δεξαμενόπλοια και θα το μετατρέπει και πάλι σε αέριο. Το αέριο θα μεταφέρεται στη στεριά και από εκεί θα διανέμεται στο γερμανικό δίκτυο. Σύμφωνα με την κρατιδιακή κυβέρνηση, το πρώτο δεξαμενόπλοιο με LNG αναμένεται στα μέσα Ιανουαρίου του 2023. Η γραμμή του τερματικού σταθμού έχει χωρητικότητα 10 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων – από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο έχει προγραμματιστεί να διοχετευθούν τρία δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, ενώ η ετήσια γερμανική κατανάλωση φθάνει στα 90.
Ο υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ επαίνεσε την ταχύτητα ολοκλήρωσης του έργου, το οποίο περιέγραψε ως «κεντρικό δομικό στοιχείο για την ενεργειακή ασφάλεια». Τρεις ακόμη πλωτοί σταθμοί LNG είναι υπό κατασκευή στο Στάντε και στο Μπρουνσμπούτελ (Σλέσβιγκ-Χολστάιν) και στο Λούμπμιν (Μεκλεμβούργο – Πομερανία). Τον περασμένο μήνα η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ενέκρινε και τον πέμπτο κρατικό τερματικό σταθμό LNG, επίσης στο Βιλχελμσχάφεν, από το φθινόπωρο του 2023. Στην ίδια περιοχή σχεδιάζεται να δημιουργηθεί και μόνιμος τερματικός σταθμός υποδοχής «πράσινου» υδρογόνου.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος της Κάτω Σαξονίας, Κρίστιαν Μάιερ (Πράσινοι) διαβεβαίωσε από την πλευρά του ότι η λειτουργία των σταθμών δεν θα γίνει με εκπτώσεις στα θέματα περιβάλλοντος». Παλαιότερα περιβαλλοντικές οργανώσεις διαμαρτύρονταν για τον σχεδιασμό κατασκευής τερματικών σταθμών LNG, αναφερόμενες στον κίνδυνο τοξικά λύματα να καταλήγουν στη θάλασσα. Ζητούσαν μάλιστα από τη Uniper, η οποία θα χειρίζεται τον σταθμό, να μην καθαρίζει τα συστήματα με χλώριο, καθώς ακριβώς δίπλα βρίσκονται το Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο Βάντεν και παραλίες κολύμβησης. Ο κ. Μάιερ τόνισε ότι θα υπάρχει εντατική παρακολούθηση των διαδικασιών και σημείωσε ότι σε περίπτωση υπέρβασης των ορίων, θα ληφθούν αντίμετρα.
Σύμφωνα πάντως με τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΕ, η πληρότητα στις αποθήκες φυσικού αερίου της Γερμανίας έφθασε σήμερα στο 100%, ενώ η κατανάλωση έχει περιοριστεί κατά 36% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Τα νοικοκυριά και οι μικρές επιχειρήσεις κατανάλωσαν 45% λιγότερο – σε αυτό βοηθούν και οι υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες – και η βιομηχανία 30%.
Σε περίπτωση παρόλα αυτά έλλειψης φυσικού αερίου τον χειμώνα, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση μπορεί να εφαρμόσει έκτακτα μέτρα, με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων να προχωρά σε ελεγχόμενη διανομή συγκεκριμένων ποσοτήτων. Αυτή τη στιγμή η Γερμανία προμηθεύεται φυσικό αέριο κυρίως από τη Νορβηγία, την Ολλανδία και το Βέλγιο. Οι δύο τελευταίες έχουν ήδη μεγάλες εγκαταστάσεις LNG.