Ένα χρόνο μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, οι παγκόσμιες ροές πετρελαίου λαμβάνουν υπόψιν πλέον και την Ινδία, η οποία προμηθεύεται φθηνό αργό από τη Ρωσία πριν το διυλίσει και το εξαγάγει προς τη Δύση.
Το Νέο Δελχί έχει αντισταθεί στις πιέσεις της Δύσης που έχουν στόχο να ‘στεγνώσουν’ τις πηγές εσόδων της Μόσχας και έχει, αντίθετα ενισχύσει τους εμπορικούς του δεσμούς με τον επί μακρόν σύμμαχό του, καταφέρνοντας να εξοικονομήσει σημαντικά ποσά και παράλληλα να διατηρήσει τον πληθωρισμό της χώρας υπό έλεγχο.
Ρωσία, βασικός προμηθευτής αργού της Ινδίας
Η Ινδία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος καταναλωτής στον κόσμο αργού πετρελαίου, μετά τις ΗΠΑ και την Κίνα, και εισάγει το 85% των ποσοτήτων που χρειάζεται. Οι παραδοσιακοί της προμηθευτές βρίσκονται στη Μέση Ανατολή αλλά σήμερα η Ρωσία έχει καταλάβει την πρώτη θέση. Η Κίνα και η Ινδία έχουν γίνει οι κορυφαίοι πελάτες της Μόσχας.
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ), η Ινδία εισήγαγε τον Μάρτιο ποσότητα ρεκόρ 1,62 εκατ. βαρελιών πετρελαίου την ημέρα, δηλαδή το 40% των εισαγωγών της συγκριτικά με 70.000 βαρέλια την ημέρα, ή 1% πριν από τον πόλεμο.
Την Τετάρτη, ο ρωσικός ενεργειακός κολοσσός Rosneft ανακοίνωσε συμφωνία με στόχο τη «σημαντική αύξηση» των προμηθειών στον κρατικό πετρελαϊκό όμιλο Indian Oil Company, ύστερα από επίσκεψη στην Ινδία του διευθύνοντος συμβούλου Ιγκόρ Σέτσιν.
Η Rosneft δεν έχει διευκρινίσει το ύψος του συμβολαίου που υπεγράφη ούτε τους όγκους που αποφασίστηκαν στο πλαίσιο της συμφωνίας αυτής.
Φθηνότερα καύσιμα για τους Ινδούς
Η Ινδία εξοικονόμησε 3,6 δισεκ. δολάρια εισάγοντας φθηνό ρωσικό αργό κατά τους 10 μήνες μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, όπως ανακοίνωσε Ινδός βουλευτής τον Δεκέμβριο.
Σύμφωνα με ιστότοπους που παρακολουθούν τις μεταφορές φορτίων ενέργειας, η Ινδία εισάγει ρωσικό αργό από τα Ουράλια με τιμή πολύ χαμηλότερη των 60 δολαρίων το βαρέλι, του πλαφόν που ορίστηκε από τις χώρες της Ομάδας των 7 (G7) τον Δεκέμβριο.
«Ως η χώρα με την τρίτη υψηλότερη κατανάλωση πετρελαίου και αερίου, μια χώρα-καταναλωτής της οποίας τα επίπεδα εσόδων δεν είναι πολύ υψηλά, έχουμε την θεμελιώδη υποχρέωση να διασφαλίσουμε ότι οι Ινδοί έχουν την καλύτερη δυνατή πρόσβαση στους πλέον ευνοϊκούς όρους των διεθνών αγορών», εξήγησε ο Ινδός υπουργός Εξωτερικών Υποθέσεων Σ. Τζαϊσανκάρ τον Νοέμβριο.
Η Ινδία, τέταρτη μεγαλύτερη χώρα σε δυνατότητα διύλισης στον κόσμο
Η Ινδία διαθέτει 23 διυλιστήρια πετρελαίου, εκ των οποίων πάνω από τα μισά βρίσκονται κατά μήκος της μεγάλης ακτογραμμής της, όπου γίνεται η επεξεργασία 249 εκατ. τόνων πετρελαίου κατ’ έτος, γεγονός που θέτει τη χώρα στην τέταρτη θέση παγκοσμίως σε ό,τι αφορά τη διύλιση πετρελαίου.
Η Reliance Industries, που ανήκει στον μεγιστάνα Μουκές Αμπανί, τον άνθρωπο με τη μεγαλύτερη περιουσία στην Ασία, κατέχει το μεγαλύτερο διυλιστήριο του κόσμου στην πολιτεία Γκουτζαράτ, όπου οι αγορές του ρωσικού πετρελαίου με μειωμένη τιμή έχουν αυξηθεί από την περασμένη χρονιά.
Περίπου το ήμισυ του πετρελαίου που εισάγεται από τη Reliance και τη Nayara, δεύτερο μεγαλύτερο διυλιστήριο της Ινδίας που ανήκει κατά 49% στη Rosneft, είναι ρωσικής προέλευσης σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa, εταιρίας ανάλυσης για την αγορά ενέργειας.
Προς δυσμάς
Μεγάλο μέρος του πετρελαίου που διυλίζεται στην Ινδία προορίζεται για την τοπική αγορά, αλλά το φθηνό ρωσικό πετρελαίου έχει επιτρέψει στον ασιατικό κολοσσό να γίνει επίσης σημαντικός προμηθευτής βενζίνης και ντίζελ στις χώρες της Δύσης, κυρίως την Ευρώπη.
Οι ινδικές εξαγωγές πετρελαϊκών προϊόντων προς την Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν αυξηθεί κατά 20,4% σε ετήσια βάση μεταξύ Απριλίου και Ιανουαρίου, φθάνοντας τα 11,6 εκατ. τόνους, σύμφωνα με την εφημερίδα Indian Express, που διευκρινίζει ότι οι ινδικές εταιρίες διύλισης επωφελούνται από «μεγάλα περιθώρια».
Η πρακτική αυτή, παρά τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στη Μόσχα, δεν είναι αντίθετη προς τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς τα διυλισμένα προϊόντα δεν δηλώνονται ως προϊόντα ρωσικής προέλευσης.
Δύσκολο «να ζήσουμε χωρίς ρωσικό πετρέλαιο»
Η πρακτική αυτή επιτρέπει επίσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση να αποφεύγει προβλήματα τροφοδοσίας την ώρα που οι καταναλωτές ήδη αντιμετωπίζουν δυσκολίες λόγω του πληθωρισμού.
«Ο κόσμος θα δυσκολευθεί πολύ να ζήσει χωρίς ρωσικό πετρέλαιο», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Ντέιβιντ Γουές, επικεφαλής οικονομολόγος στην Vortexa, εκτιμώντας ότι κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε «βαθιά ύφεση».
Και παρά τον ρόλο της Ινδίας, τα εξαγωγικά κέρδη της Ρωσίας περιορίζονται σε μεγάλο βαθμό από το πρόσθετο κόστος και τις δυσκολίες στις μεταφορές που προκύπτουν για να μεταφερθεί το αργό με τάνκερ στην άλλη άκρη του κόσμου.