Δεν φθάνει η φτώχεια που προκαλούν οι μισθοί πείνας, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα, τα τουριστικά καταλύματα και τα τσουχτερά ακτοπλοϊκά εισιτήρια, οι παραθεριστές του Αυγούστου είναι αναγκασμένοι να αντιμετωπίσουν άλλο ένα πρόβλημα και μάλιστα μεγάλο.
Τη στιγμή που ο μέσος Έλληνας φεύγει οδικώς για τον «ταπεινό τόπο διακοπών» στην κυρίως Ελλάδα, που μπορεί να αντέξει το άδειο -κατά κανόνα- πορτοφόλι του, οι τιμές των καυσίμων «καίνε» τουλάχιστον μερικές ημέρες διακοπών.
Το πλαφόν που επέβαλε η κυβέρνηση για να προστατέψει υποτίθεται το λαϊκό εισόδημα έχει αντίθετα αποτελέσματα. Στρεβλώνει την αγορά, συντηρεί τις τιμές στα ύψη και βεβαίως γεμίζει τα… δημόσια ταμεία.
Λίγο πριν μας αποχαιρετίσει ο θερμότερος Ιούλιος των τελευταίων ετών, κατά τον οποίο παραδοσιακά κορυφώνεται το κύμα των εκδρομέων, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης, οι μέσες τιμές της αμόλυβδης 100 οκτανίων, την οποία πολλοί οδηγοί προτιμούν όταν πρόκειται να ταξιδέψουν, διαμορφώνονται πλέον στα 2,119 ευρώ το λίτρο.
Η τιμή του πετρελαίου κίνησης έχει φτάσει τα 1,658 ευρώ το λίτρο. Το υγραέριο έχει διαμορφωθεί στα 0,830 ευρώ.
Για την απλή αμόλυβδη των 95 οκτανίων οι υψηλότερες µέσες τιµές καταγράφονται στον Νοµό Κυκλάδων (2,328 ευρώ/λίτρο), στον Νοµό ∆ωδεκανήσου (2,230 ευρώ/λίτρο), στον Νομό Λευκάδας (2,175ευρώ/λίτρο), στον Νομό Κεφαλληνίας (2,197ευρώ/λίτρο) και στον Νομό Ευρυτανίας (2,222 ευρώ/ λίτρο).
Στην Αττική η µέση τιµή στις 31 Ιουλίου ήταν 2,105 ευρώ/ λίτρο και στη Θεσσαλονίκη 2,093 ευρώ/λίτρο.
«Είμαστε σε μια περίοδο ανόδου των τιμών, το βλέπετε όλοι σας», ανέφερε στη «Ζούγκλα» η πρόεδρος της ένωσης βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα, η οποία εξήγησε ότι «το φαινόμενο αυτό οφείλεται στο γεγονός πως ο ΟΠΕΚ είχε προειδοποιήσει ότι από τον Ιούλιο θα μειώσει την παραγωγή πετρελαίου για να μπορέσει να κρατήσει ψηλά την τιμή, όπως και έγινε».
Η κυρία Ζάγκα πρόσθεσε ότι την άνοδο των τιμών «τη βλέπουμε ήδη όσοι ασχολούμαστε με τα καύσιμα, το βαρέλι έχει ξεπεράσει τα 86 δολάρια τιμή μπρεντ και τα τιμολόγια που μας έρχονται είναι τσιμπημένα. Στην Αττική δεν θα βρείτε βενζίνη κάτω από 1,90. Εάν μου πείτε τώρα για τιμές της τάξης του 1,73 θα αρχίσω να φωνάζω. Δεν είναι δυνατόν να βλέπω τιμές πρατηρίου χονδρικής στα διυλιστήρια πολύ πιο ακριβή, που σημαίνει η χονδρική δεν έχει πάει καν στην εταιρεία να βάλει το ποσοστό κέρδους της για τη μεταφορά και να μπει και το κέρδος του μαγαζιού».
Στην συνέχεια η κυρία Ζάγκα εφιστά την προσοχή των καταναλωτών για τα φαινόμενα νοθείας στα καύσιμα. Όπως επισήμανε στην ηλεκτρονική μας εφημερίδα, «δέχομαι συνεχώς παράπονα από τον κόσμο. Οι πειραγμένες αντλίες χτυπούν "κόκκινο". Η πειραγμένη αντλία κάνει κακό στην τσέπη, ενώ η νοθεία καταστρέφει!».
Παράλληλα, υποστήριξε πως έχουν αρχίσει οι έλεγχοι, αλλά πρέπει να ενταθούν και να υπάρξει αυστηροποίηση των ποινών. Τόνισε πως στα φαινόμενα νοθείας δεν είναι αποτελεσματικό μέτρο αντιμετώπισης η επιβολή προστίμου, καθώς οι παραβάτες έχουν λεφτά και πληρώνουν. «Να τους παίρνουν τις άδειες. Για δύο χρόνια, όχι μια βδομάδα και δέκα μέρες. Θα το ξανακάνουν; Αυτοί κάνουν κακό και στον καταναλωτή και στον κλάδο. Ο κλάδος υφίσταται έναν αθέμιτο ανταγωνισμό. Το ποσοστό κέρδους μας είναι ελάχιστο. Φθηνό καύσιμο είναι το καύσιμο που βγάζει τα περισσότερα χιλιόμετρα. Το δήθεν φθηνό είναι πανάκριβο γιατί θα το πληρώσεις αλλού», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αναφορικά με τις υψηλότερες τιμές που καταγράφονται στις νησιωτικές περιοχές, η πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Αττικής παραδέχεται πως οι τιμές είναι αυξημένες. Αυτό συμβαίνει γιατί, όπως μας εξηγεί, «τα μεταφορικά είναι πανάκριβα, καθώς τα πλοία που μεταφέρουν τα καύσιμα στα νησιά θεωρούν ότι έχουν εύθραυστο προϊόν, οπότε το χτυπάνε και έτσι αυτό μετακυλίεται στην τελική τιμή. Γι' αυτό πάντα λέω στους πελάτες και όταν βγαίνω στα ΜΜΕ, "Μην φεύγετε άδειοι, φουλάρετε τα αυτοκίνητά σας στα δικά σας πρατήρια που τα ξέρετε"».
Για το αν το Fuel Pass έδωσε ανάσα στην αγορά και στους καταναλωτές η κυρία Ζάγκα τονίζει πως, «το Fuel Pass, που αφορούσε το πετρέλαιο κίνησης, μας βοήθησε πάρα πολύ. Η κάρτα που βγήκε μας μπέρδεψε. Είχαμε πρόβλημα. Ο κόσμος διαμαρτυρόταν γιατί ήταν περίπλοκη.
Μετά έβαζαν χρήματα στην τράπεζα, εκεί οι πολίτες έχαναν ένα ποσοστό και δεν ήταν υποχρεωμένοι να βάλουν καύσιμα. Εκεί χάναμε εμείς. Το χρησιμοποιούσαν οι καταναλωτές για να καλύψουν τις ανάγκες τους. Πιο αποτελεσματικό μέτρο θα ήταν η επιδότηση στην αντλία. Όπως το πετρέλαιο κίνησης».
Τέλος, σε ερώτηση για το αν παρατηρείται αύξηση στον κόσμο που χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο ως μέσο μεταφοράς κατά τη διάρκεια των διακοπών, η κα Ζάγκα υποστήριξε πως «φέτος ο κόσμος τολμά να πάρει περισσότερο το αυτοκίνητο, ενώ πέρυσι προτιμούσαν να φύγουν με ΚΤΕΛ», πρόσθεσε ακόμα ότι «επιλέγουν το αυτοκίνητο, αλλά όχι για μεγάλες διαδρομές. Κινούνται σε μια ακτίνα μικρή, σε σπίτια συγγενικών ή φιλικών τους προσώπων για μερικές ημέρες. Αυτές είναι οι διακοπές του κόσμου. Οι νέοι δεν παίρνουν αυτοκίνητο, ούτε μηχανή μπορώ να σας πω. Φεύγουν με πλοία και πηγαίνουν σε κοντινούς προορισμούς».