Στην αμερικανική Δικαιοσύνη προσφεύγει το Χ του Έλον Μασκ κατά εταιρειών, επειδή σταμάτησαν να διαφημίζονται στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης του δισεκατομμριούχου.
Το Χ, πρώην Twitter, υποστηρίζει ότι οι εταιρείες αυτές συνωμότησαν παρανόμως για να μποϊκοτάρουν την πλατφόρμα, με αποτέλεσμα να υποστεί απώλειες εσόδων ύψους «δισεκατομμυρίων δολαρίων».
Το μέσο κοινωνικής δικτύωσης κατέθεσε τη μήνυση στο ομοσπονδιακό δικαστήριο του Τέξας, όπου έχουν μετακομίσει από τον περασμένο μήνα τα κεντρικά γραφεία του Χ, κατά της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Διαφημιζομένων και εταιρειών μελών της όπως η βρετανική πολυεθνιική Unilever, η αμερικανική εταιρεία παραγωγής γλυκών σνακ Μαρς, η δανέζικη εταιρείας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, Orsted και η CVS Health.
Μασκ: «Τώρα έχουμε πόλεμο»
To αφεντικό του X, Έλον Μασκ, έγραψε στην πλατφόρμα του: «Δοκιμάσαμε για δύο χρόνια την ειρήνη, τώρα έχουμε πόλεμο».
Η κίνηση έρχεται μετά την κατάρρευση των διαφημιστικών εσόδων του Χ, μετά την εξαγορά του Twitter και τη μετονομασία του από τον Μασκ έναντι 44 δις. δολαρίων το 2022.
Μέσα σε λίγες μέρες από την ανάληψη της πλατφόρμας ο Μασκ απέλυσε χιλιάδες υπαλλήλους, ανάμεσά τους και εκείνους που ήταν υπεύθυνοι για την απομάκρυνση αναρτήσεων με επικίνδυνο περιεχόμενο. Εταιρείες σταμάτησαν να διαφημίζονται στο Χ τον Νοέμβριο του 2023 μετά από ανησυχίες ότι οι διαφημίσεις τους εμφανίζονταν δίπλα σε αντισημιτικές, φιλοναζιστικές αναρτήσεις με τον Μασκ να κατηγορείται ότι διασπείρει ρητορική μίσους.
Ο ίδιος ζήτησε αργότερα συγγνώμη επειδή φάνηκε να υιοθετεί μια αντισημιτική θεωρία συνωμοσίας, αλλά έβρισε και τις διαφημιζόμενες εταιρείες λέγοντάς τους «να πάνε να γ@μ… ούν».
Ο Μασκ έχει δεχθεί έντονη κριτική για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται το Χ, πρόσφατα κατηγορήθηκε ότι απέτυχε να εμποδίσει τη διασπορά παραπληροφόρησης μέσω της πλατφόρμας του στη διάρκεια των ταραχών και της ακροδεξιάς βίας στη Βρετανία.
Τι υποστηρίζει το Χ στη μήνυσή του
Το Χ υποστηρίζει στη μήνυσή του ότι οι διαφημιζόμενες εταιρείες ενεργώντας μέσω μιας πρωτοβουλίας της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Διαφημιζομένων με την ονομασία Global Alliance for Responsible Media, παρακράτησαν συλλογικά και κακόβουλα «δισεκατομμύρια δολάρια σε διαφημιστικά έσοδα» από την πλατφόρμα κατά παραβίαση της αμερικανικής αντιμονοπωλιακής νομοθεσία.
Και διεκδικεί αποζημίωση απροσδιόριστου ύψους, καθώς και δικαστική εντολή κατά της συνέχισης των προσπαθειών συνωμοσίας των διαφημιζομένων εις βάρος του Χ.
Η διευθύνουσα σύμβουλος του X, Λίντα Γιακαρίνο ανέφερε: «Η συνέπεια -ίσως και η πρόθεση- αυτού του μποϊκοτάζ ήταν να επιδιώξει να στερήσει από τους χρήστες του X, είτε αυτοί είναι οπαδοί των σπορ, είτε gamers, είτε δημοσιογράφοι, είτε ακτιβιστές, είτε γονείς, είτε πολιτικοί και εταιρικοί ηγέτες, το Global Town Square».
Η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Μπάφαλο Kριστίν Μπαρθόλομιου, εμπειρογνώμονας κατά των μονοπωλίων, είπε ότι το Χ θα πρέπει να αποδείξει ότι υπήρχε συμφωνία για μποϊκοτάζ στην οποία συμμετείχε κάθε διαφημιζόμενος, ένα «διόλου μικρό εμπόδιο», όπως δήλωσε.
Και πρόσθεσε ότι ακόμη και σε περίπτωση δικαίωσης της πλατφόρμας, ο Μασκ δεν θα μπορέσει να υποχρεώσει νομικά τις εταιρείες να διαφημίζονται στο X.
Οι εταιρείες που μπήκαν στο σταυρόνημα του Χ δεν έχουν ακόμη σχολιάσει την εις βάρος τους μήνυση. Ωστόσο, η πρόεδρος της Unilever, Χέρις Πατέλ, είπε τον περασμένο μήνα σε ακρόαση στο Κογκρέσο ότι ο όμιλος διαφημίζεται μόνο σε πλατφόρμες που δεν βλάπτουν το εμπορικό του σήμα. «Η Unilever, και μόνο η Unilever, ελέγχει τις διαφημιστικές μας δαπάνες. Καμία πλατφόρμα δεν έχει δικαίωμα στα διαφημιστικά μας δολάρια», υπογράμμισε.