Η «μάχη» των ταμειακών μηχανών – Τα τεχνικά προβλήματα και η σιωπηρή παράταση

Από τη μια, γκρίνια αλλά και δικαιολογημένα παράπονα για δυσλειτουργίες, τεχνικά προβλήματα και ελλείψεις στην αγορά, που καθιστούν ανέφικτη την εκπλήρωση της υποχρέωσης λειτουργίας ταμειακών μηχανών νέου τύπου και διασύνδεσης τους με POS. Από την άλλη, η πρόθεση του ΥΠΕΘΟ και της ΑΑΔΕ να μην αφήσουν να «ξεχειλώσει» η διαδικασία, που εκτιμάται ότι θα κλείσει πολλές από τις «τρύπες» της φοροδιαφυγής στον κλάδο της εστίασης, αναγνωρίζοντας όμως ότι όντως υπάρχουν αντικειμενικές δυσκολίες για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων.

Σε κάθε περίπτωση και με την πρόσφατη εμπειρία να δείχνει ότι κάθε αρχή και δύσκολη, ο στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι να προχωρήσει ο σχεδιασμός, αλλά με ανοικτές «κεραίες» στα όσα αναφέρουν/ καταγγέλλουν φορείς και Επιμελητήρια, χωρίς συγκρουσιακή λογική. Με αυτό ακριβώς το δεδομένο, η εστίαση «παίρνει» μια σιωπηρή παράταση ως το τέλος του μήνα, προκειμένου να μπουν παντού οι ταμειακές μηχανές νέου τύπου.

Η επιστολή
«Αυτή τη στιγμή εκτιμάται ότι λείπουν από την αγορά περίπου 20.000 νέου τύπου φορολογικοί μηχανισμοί. Με άλλα λόγια, τουλάχιστον 20.000 επιχειρήσεις δεν μπορούν να προβούν στην αντικατάσταση των παλαιών ΦΗΜ όχι γιατί δεν θέλουν ή γιατί το έχουν αμελήσει, αλλά γιατί δεν είναι διαθέσιμος ο νέος εξοπλισμός ή/ και δεν υπάρχει η δυνατότητα από πλευράς ανθρωπίνου δυναμικού από τις επιχειρήσεις – προμηθευτές εγκαταστάτες να τους εγκαταστήσουν μέσα στο καλοκαίρι», επισημαίνουν στην κοινή τους επιστολή προς ΥΠΕΘΟ- ΑΑΔΕ, η ΓΣΕΒΕΕ και ο ΣΕΤΕ, που όπως φαίνεται έπιασε τόπο.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι αφενός για τις υπόλοιπες 25 ημέρες του μήνα, δεν θα πέσουν «καμπάνες», αφετέρου η αγορά θα πρέπει να ανταποκριθεί, αφού σε διαφορετική περίπτωση την 1η Σεπτεμβρίου θα ψάχνουμε εκ νέου για ταμειακές νέου τύπου.

Θεωρητικά, η εστίαση θα έπρεπε να κινείται στον αστερισμό των νέων ταμειακών από την 1η Αυγούστου. Το πρόστιμο για έκδοση παραστατικών από μη εγκεκριμένο φορολογικό μηχανισμό είναι το 15% επί των εσόδων των επιχειρήσεων, το οποίο- σύμφωνα με τον κλάδο- για μια μικρή ή/και πολύ μικρή επιχείρηση ισοδυναμεί με «λουκέτο».

Από την άλλη, ΥΠΕΘΟ και ΑΑΔΕ επισημαίνουν ότι πρέπει να μπει τέλος στα «παιχνίδια» με τις παραγγελίες που «σβήνουν» και στον τζίρο που «εξαφανίζεται» με… ταχυδακτυλουργικές παρεμβάσεις, που επέτρεπαν οι ταμειακές παλαιού τύπου. Με τους νέους φορολογικούς μηχανισμούς, η απόδειξη εκτυπώνεται μόνο από ενσωματωμένο εκτυπωτή, καταγράφονται στη φορολογική μνήμη οι εκκρεμείς παραγγελίες («ανοικτά» τραπέζια) και οι εκκρεμείς προς έκδοση αποδείξεις, ενώ εκδίδεται «Z» μόνο εφόσον έχουν κλείσει όλα τα ανοικτά τραπέζια.

Τα POS
Κι ενώ συνεχίζεται η «μάχη» των ταμειακών, πολλοί επαγγελματίες του κλάδου συνεχίζουν να παραπονούνται για προβλήματα που σχετίζονται με τη διασύνδεση με τα POS.

«Οι πελάτες έμειναν ως και 40 λεπτά να περιμένουν να πληρώσουν στη σειρά» καταγγέλλουν εστιάτορες από τις Σπέτσες, αναφέροντας προβλήματα στην ταχύτητα διασύνδεσης, ενώ συν τοις άλλοις επισημαίνουν ότι όσο ο ταμίας προσπαθεί να εκδώσει λογαριασμό, δεν μπορεί να «χτυπήσει» νέες παραγγελίες, με αποτέλεσμα να επικρατεί κομφούζιο.

Τα δελτία αποστολής
Το μόνο σίγουρο είναι ότι στην ΑΑΔΕ θα προχωρήσουν στο σχεδιασμό, που σχετίζεται με την προσθήκη ασφαλιστικών δικλείδων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Σημαντικός κρίκος σε αυτήν την αλυσίδα, είναι ο έλεγχος στα προϊόντα που διακινούνται κι αυτός ο έλεγχος θα γίνει πιο αποτελεσματικός με την εισαγωγή των ηλεκτρονικών δελτίων αποστολής.

Με το νέο σύστημα, όποιο δελτίο αποστολής εκδίδεται θα αφήνει ανεξίτηλα ηλεκτρονικά ίχνη. Σκανάροντας τον κωδικό QR οι ελεγκτές θα βλέπουν ποιο προϊόν, σε ποια ποσότητα και πότε ακριβώς βγήκε για παράδοση. Παράλληλα, ο παραλήπτης θα ελέγχεται πότε και τι παρέλαβε επακριβώς.

Ταυτόχρονα η ΑΑΔΕ έχει αναπτύξει και ηλεκτρονικό «παρατηρητήριο» διακίνησης αγαθών για να παρακολουθεί από την αρχή μέχρι το τέλος όλα τα στάδια και το κύκλωμα παράδοσης των αγαθών μεταξύ των επιχειρήσεων, πριν να φτάσει στον τελικό καταναλωτή.