Σε ελεγκτικό κλοιό η αγορά των σχολικών ειδών -Έρχονται «έφοδοι» σε μεγάλες αλυσίδες και συνοικιακά καταστήματα

Στις 11 Σεπτεμβρίου θα ηχήσει το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς και ήδη ο «πονοκέφαλος» των ανελαστικών δαπανών για τα σχολικά είδη χτυπάει την πόρτα των νοικοκυριών.

Από μια πρώτη έρευνα αγοράς επιβεβαιώνεται το μεγάλο εύρος τιμών κυρίως στις σχολικές τσάντες. Ειδικά για τους μαθητές του νηπιαγωγείου και του δημοτικού, ο… πειρασμός γνωστών ηρώων και φιγούρων κόμικς συνεπάγεται ότι για μια τέτοια τσάντα ο λογαριασμός ξεκινά από τα 40 ευρώ και μπορεί να φτάσει ως τα 100 ευρώ.

Ακόμα ένα στοιχείο που πρέπει να ληφθεί υπόψιν είναι το πόσο επηρεάζονται οι τιμές από την εποχικότητα αυτών των ειδών. Σχολική τσάντα, γνωστής φίρμας, τύπου τρόλεϊ, στην αρχή του καλοκαιριού μπορούσε να τη βρει κανείς γύρω στα 45 ευρώ. Η ίδια ακριβώς τσάντα «παίζει» σήμερα γύρω στα 55 ευρώ, δηλαδή 10 ευρώ παραπάνω. Άλλη τσάντα, με αγαπημένη φιγούρα κόμικ, τον Ιούνιο κόστιζε 35,90 ευρώ, αλλά πλέον τη βρίσκει κανείς στα 47,90 ευρώ και μάλιστα μετά από εκτεταμένη έρευνα αγοράς.

Οι έλεγχοι
«Οφείλουμε να κάνουμε τα πάντα για να στηρίξουμε την οικογένεια και την ικανοποίηση βασικών αναγκών όπως είναι τα σχολικά είδη. Όλοι οι φορείς της αγοράς θα πρέπει να μειώσουν τα κέρδη τους στην παρούσα κοινωνική συγκυρία και για το σκοπό αυτό θα πολλαπλασιαστούν οι έλεγχοι για την εφαρμογή του νόμου για το πλαφόν κέρδους σε σχέση με το 2021. Καμία ανατίμηση δεν δικαιολογείται», ήταν το μήνυμα που έστειλε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης, Τ. Θεοδωρικάκος, μετά από σύσκεψη με παράγοντες της αγοράς, θυμίζοντας ότι οι «καμπάνες» για την αισχροκέρδεια έχουν πενταπλασιαστεί και φτάνουν τα 5 εκατ. ευρώ.

Πράγματι, τα κλιμάκια της ΔΙΜΕΑ ετοιμάζονται για τους πρώτους ελέγχους, καθώς ήδη στις μεγάλες αλυσίδες αλλά και στα συνοικιακά καταστήματα, έχουν γεμίσει τα ράφια με σχολικά είδη. Ποιο είναι το πρόβλημα, ειδικά στις σχολικές τσάντες;  Κάθε χρόνο «πέφτουν» στην αγορά, απ’ όλες τις φίρμες, νέοι κωδικοί προϊόντων, κάτι που σημαίνει πολύ απλά ότι σε αυτές τις περιπτώσεις δεν μπορεί να γίνει σύγκριση περιθωρίου κέρδους, άρα δεν μπορούν να επιβληθούν πρόστιμα λόγω υπέρβασης του πλαφόν.

«Όντως, πρόκειται για προϊόντα premium, προϊόντα “μόδας”, όπου οι τιμές μπορούν να διαμορφωθούν σε υψηλά επίπεδα», σημειώνει αρμόδια πηγή, συμπληρώνοντας ότι υπάρχουν κι άλλες επιλογές για τους γονείς, που δεν μπορούν ή δεν θέλουν να δαπανήσουν μια μικρή περιουσία για μια σχολική τσάντα. Εδώ ακριβώς έρχεται να «κουμπώσει» και το «Καλάθι του μαθητή», που ενεργοποιείται από την επόμενη Τετάρτη ως τις 15 Οκτωβρίου και θα περιλαμβάνει:

Σχολικές τσάντες
Κασετίνες
Τετράδια / μπλοκ (και ετικέτες τετραδίων και καλύμματα)
Μολύβια ξύλινα ή μηχανικά
Χρωματιστοί μαρκαδόροι / ξυλομπογιές
Στυλό
Γόμες
Ξύστρες
Διαβήτες
Χάρακες (σετ γεωμετρικών οργάνων)
Φωτοτυπικό χαρτί
Οι τιμές
Φυσικά δεν είναι μόνο οι σχολικές τσάντες, που επιβαρύνουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό αυτήν την περίοδο. Είναι και τα αναλώσιμα, των οποίων οι τιμές ποικίλουν.

Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ αλλά και από μια πρώτη έρευνα αγοράς στα ηλεκτρονικά καταστήματα μεγάλων αλυσίδων, φαίνεται ότι οι τιμές κινούνται στα περσινά επίπεδα. Οι μετρήσεις της Στατιστικής έδειξαν ότι στα χαρτικά είδη καταγράφεται οριακή αύξηση 0,4%, ενώ στα υπόλοιπα είδη γραφικής ύλης η αύξηση είναι της τάξης του 1,5%.

Η διάθεση και η πρόθεση του υπουργείου Ανάπτυξης είναι, πάντως, να πιέσει ειδικά τους μεγάλους “παίκτες” της αγοράς, να χαμηλώσουν τις τιμές πιο κάτω από τα περσινά επίπεδα. “Θα φανεί μόλις κάνει κάποιος την αρχή”, σημειώνει χαρακτηριστικά αρμόδια πηγή, εκτιμώντας ότι ο ανταγωνισμός θα υποχρεώσει και τους υπόλοιπους να ρίξουν τις τιμές, για να διατηρήσουν ή να αυξήσουν την πελατεία και τον τζίρο των ημερών.

Τι λένε οι επιχειρήσεις
«Σε μια εποχή που η ελληνική οικογένεια δοκιμάζεται, δεν θα μπορούσαμε, ως σύνδεσμος, να μη στηρίξουμε το μέτρο του “καλαθιού σχολικών ειδών”. Αντιθέτως, θα το υποστηρίξουμε με όλη μας τη δύναμη», αναφέρει από την πλευρά του ο ΣΕΛΠΕ, που συμμετείχε στη σύσκεψη.

«Οφείλουμε, όμως, να θέσουμε έναν σοβαρό προβληματισμό: Κάθε επιχείρηση προσβλέπει σε μια ανοδική πορεία, ώστε να μπορεί να καλύψει τα έξοδά της, να πληρώσει τους μισθούς των συνεργατών της και να βγάλει, στο τέλος της ημέρας, κάποιο κέρδος. Τους τελευταίους μήνες και η ελληνική επιχείρηση δοκιμάζεται, διότι βλέπει τη ζήτηση να φθίνει, τα κόστη της να αυξάνουν, κυρίως στα μεταφορικά και την ενέργεια και παράλληλα φέρει το βάρος της μετάθεσης της ευθύνης της κυβερνητικής κοινωνικής πολιτικής σε αυτήν.

»Αυτά τα δεδομένα, συνδυασμένα με την μονιμοποίηση παρεμβατικών κυβερνητικών μέτρων, φέρνουν σε πολύ δύσκολη οικονομική θέση τον «κορμό» της ελληνικής οικονομίας, που είναι κάθε ελληνική εταιρία. Εμείς ως Σύνδεσμος θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατό, ώστε να ελαφρύνουμε τον οικογενειακό προϋπολογισμό ενόψει της φετινής σχολικής χρονιάς» ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ Κώστας Γεράρδος.

Ρούχα – παπούτσια
Αν και οι περισσότεροι έχουν συνδυάσει αυτήν την περίοδο με τις αγορές των σχολικών ειδών, η αλήθεια είναι ότι ο οικογενειακός προϋπολογισμός επιβαρύνεται από μια ακόμα σημαντική δαπάνη: ρούχα και παπούτσια για τους μικρούς ή μεγαλύτερους μαθητές.

Ειδικά στις μικρότερες ηλικίες, όπου τα μεγέθη αλλάζουν κάθε χρόνο, ένα μεγάλο μέρος του προϋπολογισμού της προετοιμασίας για τη σχολική χρονιά, απορροφάται από τις ανάγκες ένδυσης και υπόδησης. Σαφώς και η περίοδος των θερινών εκπτώσεων, που διαρκούν ως το τέλος Αυγούστου, διευκολύνει τις αγορές, αλλά δεν πρέπει να λησμονεί κανείς ότι οι μαθητές χρειάζονται και… χειμωνιάτικα ρούχα.

Ο προβληματισμός γίνεται πιο έντονος αν λάβει κανείς υπόψιν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που δείχνουν σημαντικές αυξήσεις σε σχέση με πέρσι. Συγκεκριμένα, οι τιμές στα παιδικά ρούχα είναι αυξημένες κατά 9,7% σε σχέση με πέρυσι και οι τιμές στα παιδικά παπούτσια κατά 4,9%.