Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η Τράπεζα των Κατασκευών, στα πλαίσια του 7ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2024.
Το συνέδριο λαμβάνει χώρα 17 και 18 Σεπτεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο κατά τη διάρκεια της οποίας οι επικεφαλής του κατασκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα ανέλυσαν τις μεγάλες προκλήσεις αλλά και τις δυνατότητες που προκύπτουν στη νέα εποχή.
Χ. Παναγιωτόπουλος (ΤΕΡΝΑ): με τις Πρότυπες Προτάσεις μπορούν να προχωρήσουν νέα έργα χωρίς το “σκόπελο” της εύρεσης χρηματοδότησης
Να βγει από το συρτάρι ο θεσμός των Πρότυπων Προτάσεων, προκειμένου να προχωρήσουν έργα χωρίς το σκόπελο της εύρεσης χρηματοδοτήσεων πρότεινε στο πλαίσιο της τοποθέτησης του στο 7o Συνέδριο Υποδομών – Μεταφορών ο Χρήστος Παναγιωτόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ.
«Χρειαζόμαστε καλύτερη ορατότητα και περισσότερη συνεργασία στον σχεδιασμό, στη μελέτη, στη χρηματοδότηση και εν τέλει στην κατασκευή και λειτουργία των έργων, προκειμένου αυτά να έχουν το μέγιστο δυνατό όφελος με το ελάχιστο δυνατό κόστος για τους πολίτες της χώρας μας», ανέφερε στην τοποθέτησή του στο 7ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, ο κ. Παναγιωτόπουλος.
Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της Στρογγυλής Τράπεζας των Κατασκευών, ο κ. Παναγιωτόπουλος ανέφερε πως «αυτή τη στιγμή που μιλάμε – πέρα από ορισμένα έργα που βρίσκονται σε διαδικασία ωρίμανσης ή από κάποιες γενικές τοποθετήσεις για τις προτεραιότητες της πολιτείας – δεν υπάρχει σαφής εικόνα. Είναι λογικό η πολιτεία να θέλει να τα προχωρήσει όλα, αλλά ποια είναι αυτά που πραγματικά έχουν προτεραιότητα ως είδος και ποια συγκεκριμένα έργα σε κάθε είδος έχουν μπει πιο ψηλά στην ατζέντα;».
«Αντιλαμβανόμαστε ότι δεν μπορούν να γίνουν όλα, ούτε μπορούν να γίνουν όλα μαζί. Είναι όμως απαραίτητο, σε μία χώρα όπως η Ελλάδα, που οι ανάγκες βαίνουν συνεχώς αυξανόμενες – λόγω παλαιότητας των υποδομών, λόγω της οικονομικής ανάπτυξης αλλά και της κλιματικής κρίσης – και οι δυνατότητες είναι πεπερασμένες, να αξιοποιούμε κάθε διαθέσιμο πόρο, κάθε προσφερόμενη βοήθεια και κάθε ευκαιρία για να μπορέσουμε να κάνουμε όσα μπορούμε περισσότερα» σημείωσε, προσθέτοντας πως «έχουμε και ένα εξαιρετικό εργαλείο, όπως οι Πρότυπες Προτάσεις, που επιταχύνει και τις μελέτες αλλά και επιτρέπει τη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων – ένα εργαλείο που νομοθετήθηκε από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επί Νέας Δημοκρατίας και το οποίο παραμένει ανενεργό μαζί με τις προτάσεις που ήδη κατέθεσαν οι κατασκευαστικοί όμιλοι, στο πλαίσιο του σχετικού θεσμού».
Μιλώντας για τη συνεισφορά της ΤΕΡΝΑ στην επίλυση του ζητήματος που σχετίζεται με το έλλειμμα ανθρώπινου δυναμικού στον τεχνικό κλάδο, ο κ. Παναγιωτόπουλος αναφέρθηκε στη συνεργασία της Εταιρείας με το ΕΜΠ, με στόχο τη δημιουργία του πρώτου μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών. «Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται κατά 100% από τον Όμιλο της ΓΕΚ Τέρνα, στην προσπάθεια να φέρουμε στην αγορά έτοιμους μηχανικούς. Σκοπεύουμε να συνεργαστούμε με τον τεχνικό κλάδο και τον εκπαιδευτικό κόσμο, ώστε να συνεχιστούν αυτά τα προγράμματα και οι μηχανικοί να απορροφηθούν στην παραγωγή των έργων», κατέληξε.
Α. Αρανίτης (Intrakat – ΑΚΤΩΡ): να συμπεριληφθεί η ανθεκτικότητα και η κλιματική αλλαγή στα έργα “νέας γενιάς”
Στον μετασχηματισμό του κλάδου των κατασκευών και τη σημερινή του εικόνα, μετά από μια κρίση 10ετούς διάρκειας, αναφέρθηκε ο Αναστάσιος Αρανίτης, Γενικός Διευθυντής της Intrakat – ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ.
Όπως παρατήρησε, αναφερόμενος στον κατασκευαστικό κλάδο, μπορεί να υπάρχουν έργα που έχουν δημοπρατηθεί και συμβασιοποιηθεί, παρόλα αυτά αρκετά αντιμετωπίζουν εγγενή προβλήματα υλοποίησης και ανωριμότητας μελετών και θα χρειαστούν σοβαρή δουλειά ώστε να φτάσουν σε ένα ικανό επίπεδο κατασκευασιμότητας.
«Αντιμετωπίζουμε σοβαρά μελετητικά ζητήματα, ενώ θα πρέπει να προχωρήσουμε στη συμπερίληψη μελετών ανθεκτικότητας και κλιματικής αλλαγής στα έργα. Τα παραπάνω αποτελούν σοβαρούς παράγοντες με σημαντική επίδραση στο κόστος των έργων και στα χρονοδιαγράμματα υλοποίησής τους», είπε.
Παράλληλα, πρότεινε στην Πολιτεία να καταστεί αρωγός στην εξεύρεση επιπλέον πόρων και εργατικού δυναμικού από το εξωτερικό, καθώς τα έργα δεν μπορούν να υποστηριχθούν μόνο από το εγχώριο προσωπικό.
Επίσης, σημείωσε ότι πλέον τίθεται ζήτημα αναπροσαρμογής κόστους των έργων, καθώς οι συνθήκες έχουν μεταβληθεί σε σχέση με την εποχή που αυτά είχαν δημοπρατηθεί.
Αναφερόμενος στη νέα γενιά έργων, ο Γενικός Διευθυντής του Ομίλου Intrakat και της ΑΚΤΩΡ τη χαρακτήρισε «δύσκολη» με «σημαντικές και πρωτόγνωρες προκλήσεις», συστήνοντας την ιεράρχηση της κατασκευής τους, δεδομένου ότι ο όγκος τους είναι πολύ μεγάλος, και ταυτόχρονα οι πόροι και οι τεχνικές δυνατότητες πολύ συγκεκριμένοι.
Κ. Μιτζάλης (AVAX): να μπουν από τώρα οι βάσεις για τη “νέα γενιά” έργων
Την ανάγκη να μπουν από τώρα οι βάσεις για τη νέα γενιά έργων υπογράμμισε ο Διευθύνων Σύμβουλος Ομίλου ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης. «Πρέπει να τρέξουμε. Απευθύνω έκκληση να κινηθούμε όλοι μαζί, να ολοκληρώσουμε τα υπό εξέλιξη έργα και να αρχίσουμε την προετοιμασία για τα έργα της νέας γενιάς. Να αντιμετωπίσουμε όλες τις παθογένειες, που μας ταλανίζουν για δεκαετίες» είπε ο κ. Μιτζάλης.
Σημείωσε πως υπάρχουν διαπιστώσεις ότι αρκετά έργα θα έχουν ωριμάσει σε 4-5 χρόνια, χρειάζεται επομένως να μπει ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα για την υλοποίησή τους, προκειμένου να είμαστε έτοιμοι και να μην δημιουργηθεί κενό, όπως έχει συμβεί αρκετές φορές στο παρελθόν. «Κανένας δεν θέλει την καθυστέρηση στην υλοποίηση των έργων. Πρέπει να προσέξουμε» τόνισε ο κ. Μιτζάλης, χαρακτηρίζοντας την παράδοση ενός έργου στην κοινωνία ως τη μεγαλύτερη ικανοποίηση για μία εταιρεία.
Αναλύοντας την χρονοβόρα διαδικασία μέχρι την έναρξη κατασκευής ενός έργου, ο Διευθύνων Σύμβουλος Ομίλου ΑΒΑΞ εξήγησε πως καταρχήν χρειάζονται έξι μήνες για την προετοιμασία της προμελέτης, ενώ παράλληλα θα πρέπει να εκπονηθεί και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Στη συνέχεια θα χρειαστεί περίπου για την διαγωνιστική διαδικασία ολοκλήρωσης της προμελέτης, ενώ ακολουθούν οι απαλλοτριώσεις, για τις οποίες δεν γνωρίζει κανείς πόσος χρόνος θα χρειαστεί λόγω εμπλοκής στα δικαστήρια. «Όλα τα συμβασιοποιημένα έργα αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τις απαλλοτριώσεις» τόνισε ο κ. Μιτζάλης, προσθέτοντας πως από την καθυστέρηση ενός έργο βγαίνουν όλοι χαμένοι.
Σύμφωνα με τον κ. Μιτζάλη, εφόσον γίνουν όλα τα προηγούμενα, θα πρέπει στη συνέχεια να ολοκληρωθούν οι οριστικές μελέτες και να είναι αξιόπιστες, ώστε να μπορούν να εκτελεστούν άμεσα. Επισήμανε ότι με τις πρότυπες προτάσεις ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να συνεισφέρει στην ωρίμανση των μελετών, ώστε κάποια έργα να προχωρήσουν με μεγαλύτερη ταχύτητα.
Ερωτηθείς για τα έργα του ομίλου ΑΒΑΞ, ο κ. Μιτζάλης σημείωσε πως η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που εκτελείται στην Ελλάδα. «Οι μετροπόντικες δουλεύουν, η σήραγγα θα ολοκληρωθεί εντός χρονοδιαγράμματος. Παρά τα προβλήματα από εξωγενείς παράγοντες προσπαθούμε να είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος» είπε ο κ. Μιτζάλης. Αναφέρθηκε επίσης μεταξύ άλλων στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, το Fly over στη Θεσσαλονίκη, την ανέγερση νοσοκομείων με το ίδρυμα Νιάρχος, αλλά και δύο μεγάλα ενεργειακά έργα στη Ρουμανία και το Ιράκ. Χαρακτήρισε, τέλος, ως τον πιο βασικό παράγοντα για την κατασκευή ενός έργου την αξιοπιστία της εταιρείας και πώς μπορεί να ανταπεξέλθει στα προβλήματα που θα προκύψουν.
Ν. Μπενρουμπή (ΜΕΤΚΑ): ανάγκη για την έγκαιρη και εντός προϋπολογισμού εκτέλεση των έργων η έγκαιρη χρηματοδότηση
Ικανοποιημένος για τον “πρώτο χρόνο” της ΜΕΤΚΑ εμφανίστηκε ο Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ Ντίνος Μπενρουμπή στο ITC 2024 – 7ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών.
Απαντώντας στην ερώτηση αν έχουν επιτευχθεί οι στόχοι που είχαν τεθεί, επεσήμανε ότι «πέρσι είχα πει ότι δεν θέλουμε είναι να είμαστε ο μικρός αδερφός της Μυτιληναίος από ένα εύλογο διάστημα και μετά. Αυτός ήταν ο στόχος τότε». Όπως εξήγησε «είχαμε την εμπειρία, τα στελέχη και από εκεί και πέρα έπρεπε να αλλάξουν κάποια πράγματα» πρόσθεσε και συμπλήρωσε πως η τεράστια οικονομική δυνατότητα της Μυτιληναίος και η εμπειρία από την Protergia «μας έκανε να μπούμε στο κλάδο».
Ερωτηθείς για τους επόμενους στόχους, τόνισε ότι πια οι στόχοι έχουν γίνει πιο συγκεκριμένοι. «Εμείς φιλοδοξούμε από το πολύ μικρό που ήμασταν το 2023, να διπλασιάσουμε το οικονομικό αποτέλεσμα το 2024 και να το αναδιπλασιάσουμε το 2025 και να δούμε μετά αν αυτό μπορούμε να το διατηρούμε και να το συντηρούμε με μια μικρή αύξηση λελογισμένη κάθε χρόνο». Ως ορόσημο πάντως έθεσε το τέλος του 2025 – αρχές 2026 καθώς τότε σαν εταιρεία θα έχει καλύτερη εικόνα για το τι έχει απολογιστικά κάνει.
Στην ερώτηση αν έχουμε μπει σε ένα κύκλο ευρείας ανάπτυξης και ένα κύκλο ανοδικής πορείας, εξήγησε ότι «σίγουρα τα ανεκτέλεστα όλων των εταιρειών ανεβαίνουν, κάτι που σημαίνει ότι η πορεία είναι ανοδική».
Όπως είπε «δεν μπορώ να μην γκρινιάξω λίγο με τη σειρά μου για να εκτελεστούν εμπρόθεσμα και εντός προϋπολογισμού, πρέπει να ισχύσουν κάποιες συνθήκες χρονικής σημασίας».
Ο κ. Μπενρουμπή αρχικά έκανε έκκληση στον υπουργό – που όπως είπε είναι αξιόπιστος και αυτά που λέει τα κάνει – να φτάνει έγκαιρα η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Παράλληλα, για τα ανεκτέλεστα είπε «πως αν δεν εκτελεστούν εντός συγκεκριμένων χρονικών πλαισίων προκαλούν προβλήματα και ότι είναι σημαντικό να έχει ένα υπουργείο αρμοδιότητα για να αποφευχθούν καθυστερήσεις».