H Volkswagen σχεδιάζει λουκέτο σε εργοστάσια στη Γερμανία για πρώτη φορά στην ιστορία της

Το κλείσιμο εργοστασίων της στη Γερμανία για πρώτη φορά μελετά η Volkswagen σε μια κίνηση ενδεικτικής της πίεσης που αντιμετωπίζει η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία από τους Ασιάτες ανταγωνιστές της.

Η χθεσινή ανακοίνωση της Volkswagen ότι δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο λουκέτο σε μονάδες της στη Γερμανία στο πλαίσιο μεγάλων περικοπών κόστους για να «θωρακιστεί το μέλλον» της, πυροδότησε σφοδρές αντιδράσεις από τα εργατικά συνδικάτα.

«Η κατάσταση στην ευρωπαϊκή βιομηχανία αυτοκινήτου είναι εξαιρετικά απαιτητική και σοβαρή», προειδοποίησε ο CEO της VW, Όλιβερ Μπλούμε. «Το οικονομικό περιβάλλον κατέστη ακόμη πιο σκληρό και νέοι ανταγωνιστές εισέρχονται στην αγορά. Επιπρόσθετα, η Γερμανία ειδικά ως βιομηχανικός προορισμός έχει πραγματικά μείνει πίσω σε σχέση με τον ανταγωνισμό», τόνισε επισημαίνοντας ότι δεν απομένει άλλη επιλογή στην VW από το να δράσει αποφασιστικά.

Αλλά και ο επικεφαλής του brand της VW, Τόμας Σέφερ υπογράμμισε ότι «η σημερινή κατάσταση μας οδηγεί στο να εξετάσουμε το κλείσιμο εργοστασίων παραγωγής οχημάτων και ανταλλακτικών. Είναι εξαιρετικά κρίσιμα τα πράγματα και δεν λύνονται με απλά μέτρα περικοπής κόστους», σημείωσε.

Αντιδρούν τα συνδικάτα στα σχέδια της VW
Η VW θεωρεί ως παρωχημένα ένα μεγάλο εργοστάσιο οχημάτων και μια μονάδα κατασκευής εξαρτημάτων στη Γερμανία, δήλωσε το συμβούλιο εργαζομένων της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας υποσχόμενο ότι θα αντισταθεί «σκληρά» στα σχέδια του εκτελεστικού συμβουλίου, ενόψει της αυριανής τους συνάντησης.

Η επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων της Volkswagen, Ντανιέλα Κάβαλο, μέλος του πανίσχυρου συνδικάτου IG Metall, δήλωσε ότι αναμένει εμπλοκή και του CEO της VW, Μπλούμε στις διαπραγματεύσεις, προσθέτοντας ότι η συνάντηση το πρωί της Τετάρτης θα είναι «πολύ άβολη» για τη διοίκηση του ομίλου. Και κατηγόρησε την διοίκηση της Volkswagen ότι έλαβε «πολλές εσφαλμένες αποφάσεις» τα τελευταία χρόνια, όπως ότι δεν επένδυσε στην ανάπτυξη υβριδικών οχημάτων ή δεν επέσπευσε την ανάπτυξη προσιτών οικονομικά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

To συνδικάτο IG Metall απέτρεψε προηγούμενες προσπάθειες για πιο ριζικές τομές στη VW, με πιο πρόσφατη το 2022 όταν αποχώρησε ο πρώην CEO της αυτοκινητοβιομηχανίας, Χέρμπερτ Ντις.

Η VW, κινητήριος μοχλών των πωλήσεων μονάδων της Volkswagen, είναι η πρώτη από τις μάρκες της που προχωρά σε περικοπές κόστους με στόχο την εξοικονόμηση 10 δισεκατομμυρίων ευρώ έως το 2026, καθώς προσπαθεί να εξορθολογίσει τις δαπάνες για να επιβιώσει από τη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Σήμα κινδύνου για τη Γερμανία και την Ευρώπη

Το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, οι νέοι ανταγωνιστές και η μείωση της ανταγωνιστικότητας της γερμανικής οικονομίας υποχρεώνουν την Volskwagen να υιοθετήσει περισσότερα μέτρα, είπε ο Μπλούμε.

Η Volkswagen, οι μετοχές της οποίας έκλεισαν 1,2% υψηλότερα μετά την ανακοίνωσή της, έχει απωλέσει σχεδόν το ένα τρίτο της αξίας της την τελευταία πενταετία καθώς αντιμετωπίζει ένα δύσκολο ανταγωνισμό στην Ευρώπη, τις Η.Π.Α. και ιδιαίτερα την Κίνα, όπου οι εγχώριοι κατασκευαστές ηλεκτροκίνητων οχημάτων αρπάζουν το μερίδιο αγοράς της.

Τα σχέδια της Volkswagen αποτελούν ένα ακόμη πλήγμα για την κυβέρνηση συνασπισμού του Όλαφ Σολτς, τα τρία κόμματα της οποίας καταποντίστηκαν στις τοπικές εκλογές στη Θουριγγία και τη Σαξονία. Η απόφασή της υπογραμμίζει, σύμφωνα με τον αναλυτή της ING Research, Κάρστεν Μπρζέσκι, τις συνέπειες μακρόχρονης οικονομικής στασιμότητας και διαρθρωτικών αλλαγών χωρίς ανάπτυξη. «Αν ένας τέτοιος βιομηχανικός κολοσσός αναγκάζεται να κλείσει εργοστάσια, ίσως είναι ένα καθυστερημένο σήμα κινδύνου ότι η Γερμανία πρέπει να εντείνει σημαντικά τα μέτρα οικονομικής πολιτικής της», τόνισε.