Οριακή κάμψη στην αγορά ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών στο τετράμηνο

Στο ποσό των 500 εκατ. ευρώ ανήλθαν οι πωλήσεις της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών ειδών το πρώτο τρίμηνο του 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK TEMAX, μειωμένες οριακά κατά 0,4% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο.

Τα προϊόντα πληροφορικής καταγράφουν άνοδο 15,3% και πωλήσεις αξίας 130 εκατ. ευρώ. Επίσης, τα είδη εξοπλισμού γραφείων και αναλωσίμων καταγράφουν άνοδο 4,9% και πωλήσεις 8 εκατ. ευρώ.

Πτώση 33,9% καταγράφεται στα φωτογραφικά είδη με πωλήσεις 4 εκατ. ευρώ, στα ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά (- 6%) με πωλήσεις 69 εκατ. ευρώ, στις τηλεπικοινωνίες (-4,7%) με πωλήσεις 140 εκατ. ευρώ. Επίσης, πτώση καταγράφεται στις μεγάλες οικιακές συσκευές (-3,9%) με πωλήσεις 108 εκατ. ευρώ και στις μικρές οικιακές συσκευές (-3,9%) με πωλήσεις 39 εκατ. ευρώ.

Αναλυτικότερα στις ανοδικές κατηγορίες, αύξηση πωλήσεων καταγράφηκε στα ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά. Ειδικότερα, οι κονσόλες παιχνιδιών σημείωσαν μεγάλη αύξηση ενώ και η κατηγορία των Loudspeakers έχει καταγράψει μικρή αύξηση καθώς οι καταναλωτές περνούσαν το χρόνο τους στο σπίτι, λόγω του περιορισμού των μετακινήσεων.

Στις μεγάλες οικιακές συσκευές θετική εικόνα παρουσιάζουν τα στεγνωτήρια στην ελληνική αγορά, λόγω της χαμηλής διείσδυσης της κατηγορίας στα νοικοκυριά αλλά και λόγω του τέλους της περιόδους της εποχικότητας. Παράλληλα διατηρήθηκε η θετική πορεία για τους καταψύκτες σε όλη την διάρκεια του πρώτου τριμήνου της χρονιάς, γεγονός που έγινε περισσότερο έντονο κατά την περίοδο του γενικού lockdown των καταστημάτων και των προσφορών στο λιανεμπόριο.

Αντίστοιχα, στις μικρές οικιακές συσκευές, η κατηγορία της ηλεκτρικής σκούπας παρουσιάζει θετικό ρυθμό ανάπτυξης που προέρχεται από τα την συνεχόμενη αύξηση της τάσης στα ρομποτάκια, τα οποία αποτελούν προϊόντα με υψηλή μέση τιμή. Οι αρτοπαρασκευαστές παρουσίασαν θετική ανάπτυξη το πρώτο τρίμηνο, λόγω περιοδικότητας και υψηλής συμμετοχής της κατηγορίας την συγκεκριμένη περίοδο σε προσφορές.

Οι κατηγορίες της προσωπικής περιποίησης έχουν καταγράψει σημαντική αύξηση πωλήσεων κυρίως όμως από τις κουρευτικές μηχανές λόγω τον ειδικών συνθηκών που διαμορφώθηκαν με το κλείσιμο της αγοράς.

Αναφορικά με τα προϊόντα πληροφορικής, οι κατηγορίες των Visual Cameras και των φορητών υπολογιστών σημείωσαν μεγάλη άνοδο λόγω της τηλεργασίας και της τηλεκπαίδευσης. Οι οθόνες υπολογιστή και τα ποντίκια επίσης ευνοήθηκαν από την κατάσταση λόγω της εξάπλωσης της πανδημίας του κορονοϊού. Μεγάλη άνοδο σημείωσαν τα Core Wearables, τα ακουστικά αλλά και τα πολυμηχανήματα.

Στα ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά, μεγάλη πτώση παρατηρήθηκε στα PMP, συσκευές πλοήγησης, κάρτες μνήμης, ακουστικά, USB και Camcorders. Επίσης, η τηλεόραση γύρισε σε μονοψήφιο αρνητικό πρόσημο ενώ ο κλάδος των φωτογραφικών προϊόντων σημείωσε αρνητικό πρόσημο, για τέταρτο συνεχόμενο τρίμηνο. Στις μεγάλες οικιακές συσκευές, η θετική πορεία για τους πρώτους μήνες της χρονιάς διακόπηκε λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, επηρεάζοντας σε μεγάλο βαθμό την απόδοση τόσο των ελεύθερων όσο και τον εντοιχιζόμενων κουζινών.

Σημαντικές απώλειες εμφανίζει η κατηγορία των ψυγείων, λόγω αφενός της πανδημίας και αφετέρου την μη εποχικότητα της κατηγορίας.

Το κλείσιμο των καταστημάτων σταμάτησε την θετική πορεία των πλυντηρίων ρούχων για το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς. Επίσης το τέλος της εποχικότητας για τα πλυντήρια –στεγνωτήρια αποτέλεσε σημαντικό παράγοντα για την αρνητική πορεία της κατηγορίας.

Στις μικρές οικιακές συσκευές, η κατηγορία του ηλεκτρικού σίδερου εμφανίζει πτωτική πορεία η οποία οφείλεται κατά και στις δύο βασικές υποκατηγορίες, ατμοσίδερα και γεννήτριες τόσο σε κομμάτια όσο και σε αξία. Αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης παρουσίασαν οι κατηγορίες προετοιμασίας φαγητού το πρώτο τρίμηνο σε όλες τις υποκατηγορίες με εξαίρεση τα μπλέντερ χειρός.

Στα προϊόντα πληροφορικής, σημαντική πτώση σημειώθηκε στις κατηγορίες Gaming & Leisure, media tablets και σταθερούς υπολογιστές. Τα πληκτρολόγια αποτελούν την μόνη κατηγορία περιφερειακών συσκευών για υπολογιστές που καταγράφουν πτωτική πορεία.

Στις τηλεπικοινωνίες, η κινητή τηλεφωνία υπέστη σημαντικό πλήγμα λόγω και του κλεισίματος των φυσικών καταστημάτων ενώ η σταθερή τηλεφωνία συνέχισε την πτωτική της πορεία. Τέλος στα είδη εξοπλισμού γραφείου και αναλωσίμων, οι εκτυπωτές συνέχισαν στο πρώτο τρίμηνο με πτωτική πορεία.