ΙΟΒΕ: Δυσβάσταχτο κόστος 300 εκατ. ευρώ πλήρωσε η ακτοπλοΐα λόγω COVID

0
4

Η πανδημία αποτελεί μια πολύ μεγάλη πρόκληση για τον κλάδο της ακτοπλοΐας με τις επιχειρήσεις του κλάδου να μετρούν τις πληγές τους από τη χρήση του 2020. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης που διενέργησε το ΙΟΒΕ με θέμα «Επιβατηγός ναυτιλία στην Ελλάδα την περίοδο 2016-2020, επιδόσεις συμβολή στην οικονομία, προοπτικές», η μείωση του μεταφορικού έργου εξαιτίας της πανδημίας θα οδηγήσει σε σημαντικές απώλειες εσόδων.

Συγκεκριμένα εκτιμάται ότι οι απώλειες θα ξεπεράσουν τα 300 εκατ. ευρώ με δεδομένο. Σύμφωνα με τη μελέτη, τα ζημιογόνα αποτελέσματα στο σύνολο του κλάδου θα ξεπεράσουν τα 120 εκατ. ευρώ.

Ως προς τις επιπτώσεις στη διακίνηση επιβατών, ΙΧ και φορτηγών στις γραμμές του εσωτερικού για το σύνολο του 2020 η μείωση της επιβατικής κίνησης έφτασε το 55%, το 40% στα ΙΧ και το 20% στα φορτηγά.

Αντίστοιχα για την Αδριατική η μείωση στους επιβάτες έφτασε το 70%, στα ΙΧ ο 58% και στα φορτηγά το 8%.

Η μικρότερη μείωση στη διακίνηση φορτηγών επιβεβαιώνει τον σημαντικό ρόλο της ακτοπλοΐας ότι συνεισφέρει σημαντικά όχι μόνο με τη μεταφορά τουριστών αλλά και με τη μεταφορά προϊόντων από και προς τα νησιά.

Η κρίση έχει φέρει τα πάνω κάτω, ο κλάδος μας πλήττεται ιδιαίτερα, σχολίασε σχετικά με τις επιπτώσεις της πανδημίας, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλης Σακέλλης.

Ως προς τις προοπτικές του 2021 ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ καθηγητής Ν. Βέττας τόνισε ότι πολλά θα εξαρτηθούν από την πορεία του τουρισμού και ειδικότερα από το εάν θα υπάρξει την άνοιξη η αναγκαία ορατότητα προκειμένου να γίνει ο απαραίτητος προγραμματισμός τότε η χρονιά μπορεί να σωθεί.

Από την πλευρά του ο κ. Σακέλλης τόνισε ότι είναι σχεδόν ξεκάθαρη η κατάσταση για το πρώτο 5μηνο το οποίο δεν μπορεί να είναι καλύτερο από πέρυσι και στην καλύτερη περίπτωση θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα με το 2020, ενώ μεγάλο ερωτηματικό είναι το καλοκαίρι.

Στοίχημα για τον κλάδο είναι να φτάσει στο 50 έως 60% σε σχέση με τα προ κρίσης επίπεδα, δηλαδή να είναι 20 έως 30 μονάδες καλύτερα σε σχέση με το 2020. Αυτό δε σημαίνει ότι το 2021 θα είναι μια καλή χρονιά, θα είναι μια κακή χρονιά ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ.

Αξίζει να σημειωθεί εξάλλου ότι η μελέτη αναφέρει μια σειρά από μέτρα για τη στήριξη του κλάδου, όπως η εφαρμογή του μειωμένου ΦΠΑ στο 13% για το σύνολο του έτους και η επέκτασή του στα ΙΧ οχήματα, ο ανασχεδιασμός των υποχρεωτικών δρομολογίων με αποζημίωση πλοίων με βάση τα πραγματικά έξοδα, η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών (ηλεκτρονικό εισιτήριο, εφαρμογές κινητών), η υλοποίηση έργων για καλύτερη εξυπηρέτηση επιβατών στα λιμάνια με μεγάλη κίνηση, η παροχή ενέργειας στα λιμάνια από ΠΕ και εναλλακτικά καύσιμα και η ανάπτυξη εθνικής στρατηγικής και η υιοθέτηση μέτρων για προσαρμογή στους περιβαλλοντικούς στόχους, με μέτρα όπως οι οικονομικές ενισχύσεις για πλοία νέας τεχνολογίας.

Επίσης ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ σημείωσε την ανάγκη να υπάρξει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης για την ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου και τη βελτίωση των υποδομών των θαλάσσιων συγκοινωνιών.

Αξίζει να αναφερθεί τέλος ότι, σύμφωνα με τη μελέτη, η συμβολή της ακτοπλοΐας στην εθνική και τη νησιωτική οικονομία είναι κομβική. Σε όρους απασχόλησης η συνολική συμβολή της εκτιμάται σε 332 χιλιάδες θέσεις εργασίας ή αλλιώς το 8,5%. Μέχρι πριν την κρίση της πανδημίας ο κλάδος κατέγραφε καλή δυναμική και με την ακτοπλοϊκή κίνηση να εμφανίζει σταθερά ανοδική τροχιά.