Guardian: Τι βρίσκεται πίσω από τη διένεξη για τα αλιευτικά δικαιώματα στο Τζέρσεϊ

Η γαλλοβρετανική κρίση για το ψάρεμα στα νερά γύρω από το Τζέρσεϊ, το μεγαλύτερο νησί στο στενό της Μάγχης, κλιμακώθηκε τις προηγούμενες ημέρες με την εμφάνιση δύο σκαφών του βρετανικού πολεμικού νατυικού εν μέσω απειλών για αποκλεισμό του λιμανιού του νησιού από Γάλλους αλιείς.

Όπως σημειώνει ο Guardian, η απόφαση του Βρετανού πρωθυπουργού να στείλει πλοία του πολεμικού ναυτικού στα ύδατα γύρω από το Τζέρσεϊ ήρθε ενώ ακούγονταν φωνές για τον αποκλεισμό του λιμανιού του St. Helier, που αποτελεί το βασικό σημείο εισόδου για προμήθειες στο Τζέρσεϊ.

Από την πλευρά τους οι Γάλλοι ψαράδες κατηγορούν τις αρχές του Τζέρσεϊ ότι έχουν περιορίσει την πρόσβαση στα νερά γύρω από το νησί, παραβιάζοντας έτσι τις συμφωνίες για την περίοδο μετά το Brexit μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ηνωμένου Βασιλείου.

Ένας στολίσκος από σκάφη γεμάτα από θυμωμένους ψαράδες πράγματι μαζεύτηκε στο λιμάνι το πρωί της Πέμπτης κάτω από το προσεκτικό βλέμμα δύο περιπολικών σκαφών του Βασιλικού Ναυτικού.

Η ευρύτερη εικόνα, ωστόσο, είναι οι έχθρες και οι εντάσεις μεταξύ Βρετανίας και Ε.Ε. μετά τα δύσκολα χρόνια που ακολούθησαν το δημοψήφισμα του 2016.

Οι συμβάσεις για τη μετά-Brexit εποχή

Όταν το Ηνωμένο Βασίλειο βγήκε από την ενιαία αγορά και την τελωνειακή ένωση της Ε.Ε. στις 31 Ιανουαρίου του 2020, εγκατέλειψε και την κοινή αλιευτική πολιτική που είχε διευθετήσει με ειρηνικό τρόπο τα αλιευτικά δικαιώματα από την δεκαετία του 1970.

Τερμάτισε επίσης τη συμφωνία για τον Κόλπο του Γκρανβιλ, η οποία υπεγράφη το 2000 από τη Βρετανία και την κυβέρνηση των νησιών της Μάγχης. Η συμφωνία είχε διαμορφώσει ένα πλαίσιο δικαιωμάτων για τα γαλλικά πλοία μέχρι τα τρία μίλια από την ακτή των νησιών.

Στη συμφωνία εμπορίου και συνεργασίας του Brexit υπάρχει μια νέα αλιευτική συμφωνία μεταξύ Ε.Ε. και Η.Β. που προσφέρει στους Γάλλους αλιείς τη συνέχιση του ισχύοντος καθεστώτος σε μια ζώνη μεταξύ έξι και 12 μιλίων από τις ακτές του Ηνωμένου Βασιλείου μέχρι το 2026, εφόσον αποδείξουν ότι λειτουργούσαν προηγουμένως στα ίδια νερά.

Το Τζέρσεϊ δημοσίευσε την Παρασκευή μια λίστα αδειών που εκδόθηκαν για 41 γαλλικά πλοία μεγέθους πάνω από 12 μέτρα που μπορούσαν να αποδείξουν ότι είχαν αλιεύσει στα νερά του νησιού για τουλάχιστον 10 ημέρες για μια περίοδο 12 μηνών τα τελευταία τρία χρόνια.

Οι άδειες δείχνουν επίσης τα είδη των ψαριών και τον αριθμό των ημερών που πέρασαν στη θάλασσα.

Για τα μικρότερα σκάφη δόθηκε μια περίοδος χάριτος ώστε να μην χρειαστεί να προσκομίσουν αυτές τις αποδείξεις.

Ωστόσο, υπάρχουν και 17 μεγαλύτερα σκάφη που δεν κατάφεραν να προσκομίσουν τα στοιχεία που χρειάζονται, ενώ αυτοί που τελικά απέκτησαν πρόσβαση υποστηρίζουν ότι τους επιβλήθηκαν πρόσθετοι όροι για να αποκτήσουν την άδεια.

Η γαλλική κυβέρνηση υποστηρίζει ότι αυτοί οι νέοι όροι είναι "άκυροι", σημειώνοντας ότι "δεν συμφωνήθηκαν ή συζητήθηκαν" προηγουμένως με τις γαλλικές αρχές.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επίσης ανέφερε ότι οι νέοι όροι παραβιάζουν την συμφωνία για το εμπόριο και τη συνεργασία.

Παράλληλα, την Τρίτη, η Γαλλίδα υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Ανίκ Ζιραρντέν επισήμανε ότι το νησί συνεχίζει να τροφοδοτείται με ενέργεια από τρια υποθαλάσσια καλώδια από τη Γαλλία, προειδοποιώντας με αντίποινα.

«Η Ευρώπη, η Γαλλία έχουν τα μέσα, αυτό προβλέπεται και στις συμφωνίες. Για το Τζέρσεϊ θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι η μεταφορά ενέργειας γίνεται με υποθαλάσσια καλώδια. Έχουμε τα μέσα και λυπάμαι που το λέω, αν φτάσουμε σε αυτό το σημείο, θα κάνουμε αυτό που χρειάζεται», δήλωσε.

Κίνδυνος κλιμάκωσης

Όταν οι ένοπλες δυνάμεις λαμβάνουν μέρος σε τέτοιες διενέξεις, πάντα υπάρχει ο κίνδυνος -αν και μικρός- για λάθη και κλιμάκωση, σημειώνει ο Guardian.

Μια προηγούμενη διένεξη μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ισλανδία για τα αλιευτικά ύδατα οδήγησε σε βια στην ανοικτή θάλασσα σε διάφορες περιπτώσεις τις δεκαετίες από το 1950 έως το 1970.

Ωστόσο η τελευταία διένεξη φαίνεται ότι μπορεί να επιλυθεί και οι αρχές του Τζέρσεϊ ήδη αναζητούν έναν συμβιβασμό καταλήγει ο Guardian.