Καύσωνας και στα καύσιμα

0
3

Με τους χειρότερους οιωνούς, όσον αφορά το κόστος των καυσίμων και κατ΄ επέκταση των μετακινήσεων, ξεκινούν οι καλοκαιρινές διακοπές όλο και περισσότερων Ελλήνων.  

Η ανοδική κίνηση των διεθνών τιμών του πετρελαίου από την αρχή της εβδομάδας είχε ως αποτέλεσμα ο «μαύρος χρυσός» να ξεπεράσει χθες τα 80 δολάρια το βαρέλι για το Μπρεντ.

Οι πιέσεις στην διεθνή αγορά κυρίως από τις περικοπές της παραγωγής φαίνεται ότι, αν και καθυστέρησαν λίγο, άρχισαν να αποτυπώνονται στο ταμπλό συνεπικουρούμενες από την αναμενόμενη και σταδιακή αύξηση της ζήτησης.

Η τιμή της αμόλυβδης αυτήν την εποχή πανελλαδικά κυμαίνεται στα 1,89 ευρώ το λίτρο, ενώ η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης βρίσκεται στα 1,55 ευρώ το λίτρο.

«Ακριβαίνουν» σταδιακά και οι χερσαίες μετακινήσεις του καλοκαιριού καθώς το ράλι του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές βάζει φωτιά στην τιμή της βενζίνης

Σε περιοχές δηλαδή πολύ μακριά από μια φθηνή τιμή, παρά το γεγονός ότι οι διεθνείς τιμές του «μαύρου χρυσού» κινούνταν επί μακρόν στην περιοχή των 72 έως 75 δολαρίων το βαρέλι, που είναι από τα χαμηλά επίπεδα αυτής της ταραγμένης περιόδου, ενώ και το ευρώ έναντι του δολαρίου είναι κοντά στα υψηλά της ίδιας χρονικής περιόδου.

Με βάση τα παραπάνω στοιχεία η τιμή της βενζίνης καταγράφεται ήδη πάνω από το 1,8 ευρώ το λίτρο στην Αττική και κοντά στο 1,9 ευρώ στην ηπειρωτική Ελλάδα. Βεβαίως βρίσκεται σταθερά πάνω από τα 2 ευρώ στα νησιά.

Οι τιμές αυτές έχουν χαρακτηριστεί από παράγοντες της αγοράς ως  μάλλον αδικαιολόγητες, ενώ και οι καταναλωτές από την πλευρά τους διαμαρτύρονται ότι έχουν «παγώσει» σε μη φυσιολογικά υψηλά επίπεδα.

Που θα φθάσει λοιπόν τις επόμενες 40 ημέρες, που κορυφώνεται η κατανάλωση λόγω των καλοκαιρινών διακοπών;

Σύμφωνα με τις έως τώρα εκτιμήσεις στην Αττική δεν φαίνεται να επιδεινωθεί ιδιαιτέρως η κατάσταση και οι τιμές θα συγκρατηθούν κάτω από το 1,9 ευρώ ανά λίτρο, καθώς όσο η πόλη αδειάζει μειώνεται η κατανάλωση.

Αντιθέτως στην ηπειρωτική Ελλάδα οι τιμές θα κινηθούν σαφώς προς τα 2 ευρώ το λίτρο, ενώ στα νησιά θα επαναληφθεί το «γνωστό πάρτι» των μονοπωλιακών καταστάσεων με τις τιμές να υπερβαίνουν στις περισσότερες περιοχές το 2,10-2,15 ευρώ το λίτρο.

Η Ελλάδα, ωστόσο, είναι μια ιδιαίτερα ακριβή χώρα στα υγρά καύσιμα σταθερά εδώ και μια δεκαετία.

Με βάση την πορεία των τιμών στην Ευρώπη, σημειώνεται ότι η Ελλάδα ήδη, σε ό,τι αφορά την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης είναι ήδη η 3η πιο ακριβή χώρα, ενώ πριν από ένα σχεδόν μήνα ήταν στην 5η θέση. Ανέβηκε δηλαδή δύο θέσεις στην «λίστα της ακρίβειας».

Το ίδιο και στο diesel κίνησης, που η Ελλάδα από την 7η θέση που ήταν στις 19 Μαΐου έχει ανέβει στην 5η θέση στην ίδια λίστα.

Το στοιχείο εκείνο που δικαιολογεί λίγο την εικόνα είναι ότι έχει μεταβληθεί η κατανάλωση.

Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών τα έσοδα από τον ΕΦΚ ήταν αυξημένα τον Μάιο τόσο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, όσο και με βάση τον στόχο.

Μάλιστα αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά μέσα στο 2023, αλλά και μετά από αρκετούς μήνες συρρίκνωσης της κατανάλωσης.

Πιο συγκεκριμένα τον Μάιο τα έσοδα από τον ΕΦΚ στα ενεργειακά προϊόντα ήταν 345 εκατ. έναντι 318 εκατ. πέρυσι (αύξηση 8,5%) και 341 εκατ. που ήταν ο στόχος.

Αναλυτές πάντως σημειώνουν ότι πολύ δύσκολα θα δούμε σοβαρές μειώσεις μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα και αυτό διότι οι εκτιμήσεις δείχνουν αύξηση της κατανάλωσης. Βέβαια τα πάντα θα εξαρτηθούν και από την διεθνή τιμή του πετρελαίου σε μεσοπρόθεσμο διάστημα. Κι εδώ ακριβώς είναι το θέμα.