Από μια λεπτή κλωστή κρέμεται η σημερινή τηλεδιάσκεψη των υπουργών Οικονομικών, καθώς, αν και χθες η γαλλική πλευρά εξέπεμπε μηνύματα αισιοδοξίας, πηγές με γνώση των όσων συζητιούνται πίσω από τις κλειστές πόρτες, κρατάνε πολύ μικρό καλάθι.
Η αλήθεια είναι ότι, μετά και το τελευταίο ECOFIN πριν από 12 ημέρες, υπάρχει συμφωνία ή σχεδόν συμφωνία στο 95% των όσων περιλαμβάνουν τα κείμενα που συνθέτουν το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας. Ωστόσο, όπως αναφέρουν πηγές στο iefimerida, μαίνεται ένας «πόλεμος» που είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς αν μπορεί να καταλήξει σήμερα σε ανακωχή, πόσω μάλλον όταν οι υπουργοί Οικονομικών δεν θα έχουν την ευκαιρία για «πηγαδάκια» και ζυμώσεις, αφού θα συζητήσουν εξ αποστάσεως, με τηλεδιάσκεψη.
«Πόλεμος» Γερμανίας – Ιταλίας στα παζάρια για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας
Αυτή τη φορά δεν μιλάμε για τον συνηθισμένο «πόλεμο» Βορρά – Νότου, κι αυτό γιατί πολύ απλά οι χώρες του Νότου δεν βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο, όπως συνέβαινε την προηγούμενη 3ετία – 4ετία. Μιλάμε, όμως, για έναν «πόλεμο» Γερμανίας – Ιταλίας, που σίγουρα δεν μπορεί κανείς να προβλέψει με ασφάλεια πού θα καταλήξει.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Ιταλία ζητάει πιο «χαλαρούς» όρους για τη μείωση του χρέους της και περισσότερο «χώρο» για δαπάνες που θα βοηθήσουν την ιταλική οικονομία να «ανασάνει» και εν συνεχεία να «ψαλιδίσει» το χρέος της. Από την άλλη, οι Γερμανοί εμφανίζονται να έχουν στυλώσει τα πόδια, επιμένοντας τουλάχιστον στους όρους της συμβιβαστικής πρότασης της ισπανικής προεδρίας, με φόντο τις δικές τους περιπέτειες με το Συνταγματικό Δικαστήριο και τις «φωνές» στο εσωτερικό που ζητάνε επιστροφή στη δημοσιονομική ορθοδοξία για όλη την Ένωση.
Η θέση της Ελλάδας στο σκληρό παζάρι
Ποια είναι η θέση της Ελλάδας στο εν εξελίξει σκληρό παζάρι; Είναι από τις λίγες φορές που η ελληνική πλευρά δεν διεκδικεί ειδική μεταχείριση και εξαιρέσεις από τους νέους κανόνες, καθώς όλες οι μετρήσεις και τα tests από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα αλλά και τις αγορές επιβεβαιώνουν ότι η Ελλάδα δεν έχει λόγους να ανησυχεί, παρά μόνο αν θυμηθεί τα παλιά. «Δεν θέλουμε εξαιρέσεις, το momentum είναι θετικό για την ελληνική οικονομία και θα το αξιοποιήσουμε», σημειώνουν αρμόδιες πηγές, θυμίζοντας ότι στο μοναδικό θέμα όπου η Αθήνα πρόβαλε αξιώσεις είχε πολλούς συμμάχους, και γι’ αυτό το αίτημα φαίνεται ότι «περνάει».
Πρόκειται για την εξαίρεση των αμυντικών δαπανών από τη διαδικασία του υπερβολικού ελλείμματος, κάτι που σημαίνει πρακτικά ότι οι πληρωμές των εξοπλιστικών θα «μετράνε» μεν στο έλλειμμα, σύμφωνα με τους κανόνες της Eurostat, αλλά δεν θα λαμβάνονται υπ’ όψιν στους υπολογισμούς για το αν η χώρα ξεπερνάει το όριο του 3% στο έλλειμμά της. Αυτό που μένει να διευκρινιστεί είναι αν θα υπάρχει «κόφτης» στις ετήσιες αμυντικές δαπάνες, που θα εξαιρούνται και πού θα μπει αυτός. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από το ΝΑΤΟ, η Ελλάδα έχει αμυντικές δαπάνες ίσες με το 3,01% του ΑΕΠ της, κι αυτό είναι το τρίτο υψηλότερο μετά την Πολωνία και τις ΗΠΑ.
Η αλήθεια είναι ότι η Ελλάδα θα ήταν θετική σε αντίστοιχη εξαίρεση ή ειδική μεταχείριση, δαπανών που σχετίζονται με επενδύσεις, δαπανών για το μεταναστευτικό και δαπανών -ειδικά έκτακτων- για την αντιμετώπιση της επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Ειδικά για τις δύο τελευταίες κατηγορίες είναι σε εξέλιξη ένα άλλο παζάρι σε επίπεδο αρχηγών κρατών που αφορά στην αναθεώρηση του Κοινοτικού Προϋπολογισμού, με εισηγήσεις για αύξηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Νέο Σύμφωνο Σταθερότητας: Δεν θα βρεθεί προ εκπλήξεων η Ελλάδα
Ως προς τον πυρήνα του νέου Συμφώνου Σταθερότητας, κατ’ αρχάς η Ελλάδα εξασφάλισε το ότι δεν θα βρεθεί προ εκπλήξεων όταν θα «ξεπαγώσουν» οι τόκοι του 2ου μνημονίου. Και το εξασφάλισε όχι μόνο προφορικώς, αλλά και γραπτώς, στο προοίμιο του νέου Συμφώνου.
«Λόγω της ειδικής σύνθεσης του ανεξόφλητου ελληνικού δημόσιου χρέους, ένα σημαντικό ποσό αναβαλλόμενων πληρωμών τόκων θα καταστεί απαιτητό το έτος 2033. Η σχετική έκτακτη αύξηση του χρέους προς το ΑΕΠ δεν θα πρέπει να ληφθεί υπόψη κατά την εφαρμογή της διασφάλισης της βιωσιμότητας του χρέους», αναφέρει χαρακτηριστικά το κείμενο, κι αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι η Ανάλυση Βιωσιμότητας του Χρέους, που θα είναι το «κλειδί» για το αν μια χώρα θα μπαίνει υπό εποπτεία ή όχι, δεν θα επηρεαστεί από αυτή την πρόσκαιρη αύξηση.
«Εμείς ούτως ή άλλως έχουμε προβλέψει ταχύτερους ρυθμούς μείωσης του χρέους μας, από τις προβλέψεις του νέου Συμφώνου» τονίζουν αρμόδιες πηγές, συμπληρώνοντας ότι δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας για την Ελλάδα.