Μαζί με τα… πρωτοβρόχια, ενεργοποιείται το νέο ψηφιακό «δόκανο», με στόχο να κλείσει- κατά το δυνατόν- τις «τρύπες» φοροδιαφυγής σε επαγγελματικές δραστηριότητες, που σύμφωνα με τις ελεγκτικές υπηρεσίες, κάνουν… πρωταθλητισμό στις μικρές και μεγαλύτερες παραβάσεις.
Οι πιο παλιοί προφανώς θυμούνται τα “πρόσθετα βιβλία”, που έπρεπε να τηρούν συγκεκριμένοι επαγγελματίες κι επιχειρήσεις. Γιατροί, συνεργεία, πάρκινγκ, γυμναστήρια, ξενοδοχεία κλπ, έπρεπε να αναγράφουν σε ειδικά βιβλία τους πελάτες τους, έτσι ώστε οι ελεγκτικές υπηρεσίες να έχουν μια εικόνα του τζίρου τους. Ο στόχος ήταν να εντοπίζονται οι επαγγελματίες που δεν εκδίδουν αποδείξεις βάσει των πελατών που υποδέχονταν, αλλά ακόμα και οι εφοριακοί παραδέχονταν ότι το μέτρο ήταν λίγο ως πολύ αναποτελεσματικό, καθώς απαιτούσε επιτόπιους αιφνιδιαστικούς ελέγχους για να πιαστούν επ΄αυτοφώρω οι παραβάτες.
Το Ψηφιακό Πελατολόγιο
Το Πελατολόγιο επανέρχεται το Σεπτέμβριο, αλλά με ψηφιακή μορφή. Επί της ουσίας, θα είναι ένα λογιστικό πρόγραμμα, που θα είναι ανοικτό κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης και θα είναι διασυνδεδεμένο με το Τaxis, προκειμένου να μην μπορεί να παραβιαστεί και να αλλοιωθούν τα δεδομένα.
Με αυτόν τον τρόπο θα καταχωρείται ο αριθμός των πελατών κάθε επαγγελματία και θα συγκρίνεται με τον αριθμό των αποδείξεων παροχής υπηρεσιών που θα εκδίδονται. Εφόσον διαπιστώνεται ότι σε μια επαγγελματική εγκατάσταση δηλώνεται περιορισμένος αριθμός πελατών, τότε αυτό θα αποτελεί κριτήριο για την πραγματοποίηση επιτόπιου ελέγχου. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ΑΑΔΕ, συνεργεία αυτοκινήτων, βουλκανιζατέρ, εταιρείες πάρκινγκ και ενοικίασης οχημάτων, επιχειρήσεις διοργάνωσης εκδηλώσεων αλλά και εκδρομών περιλαμβάνονται στην πρώτη λίστα των επαγγελματικών κλάδων που θα υποχρεωθούν να τηρούν το Ψηφιακό Πελατολόγιο.
Χώροι δεξιώσεων
Μόνο τυχαίο δεν είναι ότι σε αυτήν την πρώτη λίστα, όπου ξεκινά πιλοτικά η λειτουργία του Ψηφιακού Πελατολογίου, συμπεριλαμβάνονται οι αίθουσες κοινωνικών εκδηλώσεων και τα κτήματα.
Τα “λαβράκια” από στοχευμένους και επιτόπιους ελέγχους είναι πάμπολλα και αρκούντως εντυπωσιακά. Δεν πρέπει, άλλωστε, να ξεχνάει κανείς την περίπτωση όπου οι Ράμπο της ΑΑΔΕ τσεκάροντας αναρτήσεις σε social media και φωτό με καλεσμένους και επαγγελματίες σε πολυδιαφημισμένο γάμο, έπεσαν πάνω σε φοροδιαφυγή- μαμούθ. Η αντιπαραβολή του πλήθους των καλεσμένων- όπως αποτυπωνόταν στα… πειστήρια- με τον αριθμό που είχε δηλώσει στην εφορία ο διοργανωτής, έφερε τις… “καμπάνες”.
Τι θα αλλάξει με το Ψηφιακό Πελατολόγιο; Οι εν λόγω επιχειρήσεις πριν προχωρήσουν στη διοργάνωση εκδηλώσεων, θα πρέπει να δηλώνουν τον τόπο που θα λάβουν χώρα οι εκδηλώσεις, αλλά και τον αριθμό των ατόμων που θα συμμετέχουν, έτσι ώστε οι ελεγκτικές υπηρεσίες να έχουν εικόνα για τα έσοδα που θα πρέπει να αναμένονται.
Τα συνεργεία
Σε αυτήν τη λίστα “υψηλού κινδύνου” έχουν συμπεριληφθεί και τα συνεργεία, για τα οποία γίνεται, μάλιστα, αναλυτική χαρτογράφηση- καταγραφή, από το υπουργείο Μεταφορών.
Επί της ουσίας, καταγράφονται επισήμως σε ηλεκτρονική βάση δεδομένων όλες οι σχετικές επιχειρήσεις, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα και στην ΑΑΔΕ να προχωρήσει με ακρίβεια στην υποχρέωση του Ψηφιακού Πελατολογίου. Τι καταγράφεται σε αυτό το ειδικό Μητρώο; – Συνολικός αριθμός συνεργείων στη χώρα ή/και ανά Περιφέρεια ή/και ανά Περιφερειακή Ενότητα ή/και ανά έτος.
– Συνολικός αριθμός συνεργείων ανάλογα με την χρήση τους (δημόσια ή ιδιωτικά).
– Συνολικός αριθμός συνεργείων ανά κατηγορία (συνήθων οχημάτων, βαρέων οχημάτων και μικτά συνεργεία δηλαδή συνήθων και βαρέων οχημάτων).
– Συνολικός αριθμός συνεργείων ανάλογα με την ειδικότητα ή τις ειδικότητές τους (μηχανικών μερών, ηλεκτρικών μερών κ.λπ.).
– Συνολικός αριθμός συνεργείων ανάλογα με τα στοιχεία των κτιριακών τους εγκαταστάσεων (ωφέλιμες επιφάνειες χώρου κύριας χρήσης και βοηθητικών χώρων).
– Συνολικός αριθμός των υπευθύνων τεχνιτών των συνεργείων.
– Συνολικός αριθμός των υπευθύνων τεχνιτών ανάλογα με την ειδικότητά/ες τους.
– Συνολικός αριθμός των υπευθύνων τεχνιτών ανά κατηγορία συνεργείων.