Η δημόσια διοίκηση του μέλλοντος και οι εξελίξεις που οδηγούν στη διαμόρφωσή της παγκοσμίως βρέθηκαν στο επίκεντρο έκθεσης της Deloitte «Government Trends 2024».
Η έκθεση για τη δημόσια διοικηση
Όπως σημειώνεται στην έκθεση, η δημόσια διοίκηση του μέλλοντος αφορά στη σύγκλιση και στην αρμονική αλληλεπίδραση τεχνολογίας, διαδικασιών, καινοτόμων πολιτικών, ανθρώπινου δυναμικού και ρυθμιστικών αλλαγών με στόχο την επίτευξη των επιδιωκόμενων αποτελεσμάτων. H ετήσια έκθεση της Deloitte αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο η σύγκλιση αυτή επιτρέπει στους δημόσιους φορείς και οργανισμούς να επιτύχουν δραστική βελτίωση σε τομείς όπως η παραγωγικότητα, η ανθεκτικότητα στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν καθώς και η εξυπηρέτηση των πολιτών.
Μέσα από τη μελέτη περισσότερων από 200 περιπτώσεων παγκοσμίως, αναδεικνύονται οι μέθοδοι και οι πρακτικές με τις οποίες η δημόσια διοίκηση έχει καταφέρει να απλοποιήσει διαδικασίες και να μειώσει το κόστος και τον χρόνο διεκπεραίωσης των διαδικασιών, προσφέροντας παράλληλα υψηλότερης ποιότητας υπηρεσίες προς τους πολίτες.
Σύμφωνα με την έκθεση της Deloitte «Government Trends 2024», οκτώ είναι οι σημαντικότερες τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης:
-Ταχύτητα παροχής υπηρεσιών: Καθώς οι κυβερνητικοί φορείς συνειδητοποιούν τα οφέλη της ταχύτητας, υιοθετούν νέες τεχνολογίες, επανασχεδιάζουν διαδικασίες και επιτυγχάνουν ταχύτερη παροχή υπηρεσιών, διατηρώντας παράλληλα την ποιότητα σε υψηλά επίπεδα.
-Απελευθέρωση της παραγωγικότητας: Η τεχνολογική πρόοδος δημιουργεί νέες ευκαιρίες στον δημόσιο τομέα. Με την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης και των αναδυόμενων τεχνολογιών, καθώς και με την υποστήριξη αναβαθμισμένων ψηφιακών υποδομών, επιτυγχάνονται σημαντικές βελτιώσεις στην παραγωγικότητα, διασφαλίζοντας αποδοτικότερη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης.
-Ευελιξία: Οι κυβερνητικοί φορείς υιοθετούν ολοένα και περισσότερο ευέλικτες μεθόδους στη χάραξη πολιτικών και στρατηγικών, τη χρηματοδότηση και τη λήψη αποφάσεων για να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες συνθήκες και στις συνεχώς εξελισσόμενες προκλήσεις της εποχής.
-Δημιουργία οικοσυστημάτων & ενίσχυση καινοτομίας: Στρατηγικές συνεργασίες του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα, την ακαδημαϊκή κοινότητα και άλλους φορείς δημιουργούν συνθήκες που προάγουν την καινοτομία, ενισχύοντας έτσι την ικανότητα της δημόσιας διοίκησης να αντεπεξέλθει σε ενδεχόμενες απειλές ή κρίσεις.
-Βελτίωση της αποτελεσματικότητας: Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι δημόσιοι φορείς υπερβαίνουν συχνά το αντικείμενο και τις αρμοδιότητες μιας μεμονωμένης Υπηρεσίας. Ως εκ τούτου, προχωρούν σε συνεργασίες με άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς για να βελτιώσουν περαιτέρω την αποτελεσματικότητα και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
-Ανθεκτικότητα: Ο δημόσιος τομέας ενισχύει την ικανότητά του να λειτουργεί υπό συνθήκες κρίσης, όπως οι κυβερνοεπιθέσεις, η κλιματική αλλαγή και οι γεωπολιτικές εντάσεις. Στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας του δημόσιου τομέα, κομβικής σημασίας φαίνεται ότι είναι και οι στρατηγικές συνεργασίες με τον ιδιωτικό τομέα.
-Προώθηση και προβολή της ισότητας των πολιτών: Η ισότητα των πολιτών βρίσκεται στον πυρήνα των προτεραιοτήτων της δημόσιας διοίκησης, με τους κυβερνητικούς φορείς να επικεντρώνονται στην υιοθέτηση πολιτικών και υπηρεσιών που προάγουν την ισότητα, τη διαφάνεια και την προσβασιμότητα σε όλους τους πολίτες χωρίς διακρίσεις, στοχεύοντας στη δημιουργία μιας πιο δίκαιης και ισότιμης κοινωνίας.
-Αναβάθμιση της ποιότητας της εξυπηρέτησης πολιτών: Η αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας επιτρέπει στον δημόσιο τομέα να προσφέρει πιο αποδοτικές και προσωποποιημένες υπηρεσίες στους πολίτες.
Όπως επισημαίνει ο Γιώργος Μορφούλης, Partner in Technology & Transformation, Government and Public Services Industry Leader, Deloitte Greece, «η δημόσια διοίκηση εισέρχεται σε μια νέα εποχή, με τους κυβερνητικούς φορείς να λαμβάνουν κρίσιμες αποφάσεις που θα καθορίσουν το μέλλον της. Η αξιοποίηση της τεχνολογίας, η έμφαση στην καινοτομία, ο επανασχεδιασμός διαδικασιών και οι συνεργασίες με τον ιδιωτικό τομέα μπορούν να βελτιώσουν δραστικά τις παρεχόμενες υπηρεσίες και να αυξήσουν την εμπιστοσύνη των πολιτών στον δημόσιο τομέα».