Θεσσαλονίκη: Όταν το lockdown… ανοίγει πόρτες – Ένα real time διαδικτυακό γυμναστήριο εν μέσω πανδημίας

Για τον Χρήστο Μαυροκορίδη η κρίση της Covid-19, που «σάρωσε» και τον κλάδο των γυμναστηρίων, ήταν βέβαια απειλή, αλλά ταυτόχρονα και αφορμή για να δημιουργήσει κάτι καινούργιο. Ήδη πριν από την πανδημία είχε σκοπό να ενισχύσει τη διαδικτυακή παρουσία του γυμναστηρίου του, στη Θέρμη Θεσσαλονίκης, αλλά το lockdown επίσπευσε τον σχεδιασμό.

Έτσι, μέσα σε μόλις δύο εβδομάδες, δημιουργήθηκε ένα από τα πρώτα διαδικτυακά γυμναστήρια με real time προπονήσεις στην Ελλάδα, πλήρως προσαρμοσμένο στις επιταγές της καραντίνας. Αρχικά γυμνάστριες και γυμναστές δίδασκαν με φόντο τον καναπέ τους, ενώ -ακόμα και σήμερα- όσοι γυμναζόμενοι δεν διαθέτουν εξοπλισμό, καθοδηγούνται στο πώς να μετατρέψουν με ασφάλεια σε «όργανα γυμναστικής» αντικείμενα που είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμα σε κάθε σπίτι: σκουπόξυλα, μπουκάλια νερού ως βαράκια, καλσόν αντί για λάστιχα γυμναστικής ή καρέκλες αντί για πάγκους.

Ως αποτέλεσμα, ο Χρήστος Μαυροκορίδης κέρδισε πολλούς νέους πελάτες, ενώ μεταξύ αυτών που ήδη βρίσκονταν στο πελατολόγιο του «φυσικού» του γυμναστηρίου, ένα 20% συνεχίζει να επισκέπτεται μόνο το διαδικτυακό, ακόμα και μετά τη λήξη του lockdown.

Σκαλί-σκαλί

«Mέσα από όλη αυτή τη διαδικασία, νιώθω ότι καταφέραμε να δημιουργήσουμε, να εξελιχθούμε μέσα στις πιο αντίξοες συνθήκες. Ως άνθρωπος προσπαθώ να βλέπω τις κρίσεις ως ευκαιρίες, να βρίσκω λόγους για να προχωράω, να αξιολογώ τις ανάγκες της αγοράς και να προσαρμόζομαι. Προχωράμε σκαλί-σκαλί, βλέποντας τι έχει ανάγκη η αγορά, με στόχο να δημιουργήσουμε το μεγαλύτερο διαδικτυακό γυμναστήριο στην Ελλάδα, κάτι που έχει δρομολογηθεί και θα το επιδιώξουμε εντονότερα μετά τον Αύγουστο.

Ήμασταν οι πρώτοι που βγήκαμε "στον αέρα" με αυτό το μοντέλο. Το σύστημα δουλεύει, τα εργαλεία δουλεύουν» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Χρήστος Μαυροκορίδης και προσθέτει πως θεωρεί ότι η καινοτομία του διαδικτυακού γυμναστηρίου είναι πως δεν είναι απλά on-line, αλλά και real time.

Αυτό σημαίνει ότι, καταβάλλοντας μηνιαία συνδρομή, όποιος το επιθυμεί μπορεί να γυμνάζεται στο σπίτι του ή στο ξενοδοχείο στη διάρκεια ενός επαγγελματικού ταξιδιού ή ακόμα και στην παραλία, όχι παρακολουθώντας ένα μαγνητοσκοπημένο βίντεο, αλλά μια ζωντανή μετάδοση, στη διάρκεια της οποίας ο γυμναστής ή η γυμνάστρια την/τον παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο στην εκτέλεση των ασκήσεων.

Για να «στηθεί» το όλο εγχείρημα, μέσα σε μόλις δύο εβδομάδες, με πολλή προσωπική εργασία, όπως λέει, χρησιμοποιήθηκαν εργαλεία όπως το G suite της Google, τα google forms για τη δημιουργία βάσης δεδομένων πελατολογίου, το Wix για on-line κρατήσεις και πληρωμές και το zoom για τις μεταδόσεις. Παρότι αξιοποιήθηκε το ήδη υφιστάμενο πελατολόγιο της επιχείρησης, συμπληρώνει, πάνω από το 50% των πελατών του διαδικτυακού γυμναστηρίου είναι εντελώς νέοι. Το δε εγχείρημα εξελίσσεται διαρκώς, καθώς αναπροσαρμόζεται αναλόγως με τις ανάγκες, αλλά και αξιολογώντας τυχόν αστοχίες στον τρόπο λειτουργίας.

Τι λέει ο βραβευμένος ειδικός καινοτομίας, Φ.Φιλιππόπουλος

«Αυτό που κάνει το συγκεκριμένο εγχείρημα ξεχωριστό, δεν είναι τόσο η ταχύτητα με την οποία δημιουργήθηκε μέσα στο lockdown, όσο ο ίδιος ο τρόπος προσέγγισης στην καινοτομία» εξηγεί o δρ Φώτης Φιλιππόπουλος, βραβευμένος ειδικός Εταιρικής Καινοτομίας , ο οποίος καθοδήγησε τον Χρήστο Μαυροκορίδη στην ανάπτυξη της ιδέας.

Παράλληλα, προσθέτει, η συγκεκριμένη ιδέα έλαβε υπόψη την πρόκληση του δυϊσμού στην καινοτομία: «δυϊσμός στην καινοτομία είναι η συνύπαρξη δύο διαφορετικών φύσεων σε μια επιχείρηση, το να μπορεί να λειτουργεί σήμερα, ενώ ταυτόχρονα καινοτομεί για το αύριο. Δημιουργώντας το διαδικτυακό, ο Χρήστος έκανε αυτό που λέμε "self-disrupt", ήρθε δηλαδή να χτυπήσει τον ίδιο του τον εαυτό,πράξη. Η ειδοποιός διαφορά στη συγκεκριμένη περίπτωση, επισημαίνει, είναι το λεγόμενο growth driven design (σχεδιασμός που βασίζεται στην ανάπτυξη) στον πυρήνα της όλης διαδικασίας. Τι σημαίνει αυτό;

«Με βάση αυτή την προσέγγιση, προτυποποιούμε ένα προϊόν ή υπηρεσία, που έχουμε τη δυνατότητα να το βελτιστοποιούμε συνεχώς, αναλόγως της πληροφορίας και των δεδομένων που παίρνουμε από την αγορά και τους πελάτες μας. Αυτή η προσέγγιση είναι πολύ χρήσιμη σε περιπτώσεις freak events (πολύ σπάνιων γεγονότων, όπως η πανδημία), γιατί όποιος έχει εντάξει αυτόν τον τρόπο σκέψης στην οργάνωση και λειτουργία της, μπορεί να ενσωματώσει ευκολότερα τις αλλαγές, δημιουργείται δηλαδή μια επιχείρηση με "αντι-ευθραστότητα"» σημειώνει.

«Αν ενσωμάτωνε το διαδικτυακό γυμναστήριο στην ήδη υφιστάμενη επιχείρηση, τότε, όταν το lockdown έληξε, το real time γυμναστήριο θα τελείωνε. Δημιούργησε όμως ένα ανεξάρτητο λειτουργικό σύστημα και το αποτέλεσμα ήταν να αυξήσει σημαντικά το πελατολόγιό του κι ουσιαστικά, ενώ μπήκε στην κρίση με ένα γυμναστήριο, βγήκε από αυτή με δύο!» καταλήγει ο βραβευμένος ειδικός.