Σημαντική αύξηση εμφανίζουν οι καταγγελίες στην ΕΚΠΟΙΖΩ, σχετικά με τον τομέα ενέργειας

Σημαντική αύξηση εμφανίζεται, το τελευταίο διάστημα, στις καταγγελίες που γίνονται στην Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) για τον τομέα της ενέργειας.

Αυτό γνωστοποίησε η αντιπρόεδρος της ένωσης Παναγιώτα Καλαποθαράκου στη διαδικτυακή ημερίδα με τίτλο: "Ο Δρόμος προς την Ενεργειακή Εξοικονόμηση: Προκλήσεις και Ευκαιρίες για τον «Έξυπνο» Καταναλωτή Ενέργειας" που διοργάνωσαν πρόσφατα η ΕΚΠΟΙΖΩ και η Hebes Intelligence στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έργου Energy Conscious Consumers- ECO2, το οποίο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα HORIZON 2020.

Ειδικότερα, η πρόεδρος είπε ότι, ένα υψηλό ποσοστό καταναλωτών καταγγέλλει υπέρογκους, πολύπλοκους, δυσνόητους λογαριασμούς ρεύματος, με πλήθος άσχετων χρεώσεων, την επιπρόσθετη επιβάρυνσή τους με τη ρήτρα διοξειδίου του άνθρακα και υπέρογκες χρεώσεις Ο.Τ.Σ. (Οριακή Τιμή Συστήματος). Μία άλλη σημαντική παράμετρος είναι η πλημμελής παροχή υπηρεσιών με προβλήματα, όπως ελλιπείς υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών, ελλιπής ή μη σαφής προσυμβατική ενημέρωση, συμβάσεις δυσνόητες/πολυσέλιδες με "ψιλά γράμματα".

Επίσης, αναφορικά με τον ΔΕΔΔΗΕ, προβλήματα όπως, βλάβες/συχνές διακοπές, λανθασμένη καταμέτρηση, αυξομειώσεις της τάσης, άρνηση αποζημίωσης. Υπογράμμισε επίσης ότι, οι καταναλωτές αδυνατούν να αποπληρώσουν τους υπέρογκους λογαριασμούς, ενώ οι εισπρακτικές εταιρείες απειλούν με τρόπο μη σύννομο και πιέζουν ακόμα και για μικρά ποσά. Τέλος, ανέφερε ως επιτακτική ανάγκη την υιοθέτηση κοινών δράσεων μεταξύ των δημόσιων φορέων και των ενώσεων καταναλωτών, με κύριο σκοπό την ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των καταναλωτών.

Η Βίκυ Τζέγκα, νομική σύμβουλος της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. επισήμανε ότι, κύριος στόχος και σκοπός της ένωσης είναι η πρόσβαση των καταναλωτών σε μια πιο ασφαλή, καθαρή και ανταγωνιστική ενέργεια. Για να το πετύχει αυτό παρέχει συμβουλές, ενημερώνει και εκπαιδεύει τους καταναλωτές, μέσω της ιστοσελίδα της, αλλά και της γραπτής/προφορικής επικοινωνίας, διεξάγει έρευνες, συμμετέχει σε επιτροπές και παρεμβαίνει με προτάσεις σε επίπεδο νομοθετικό, μέσω συναντήσεων με τη ΡΑΕ και τα αρμόδια υπουργεία. Επίσης, επισήμανε ότι έχουν διεξάγει έως σήμερα τέσσερις έρευνες στον τομέα της ενέργειας με σημαντικά αποτελέσματα και ευρήματα.

Ιδιαίτερα αναφέρθηκε στα αποτελέσματα από το πρόσφατο ερωτηματολόγιο της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. (Μάρτιος-Μαΐος 2021), αναφορικά με τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος.

Οι καταναλωτές δήλωσαν ότι επιθυμούν:

– Το 96,3% "καθαρούς λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος" και πρέπει να περιορίζονται αποκλειστικά και μόνο στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας

– Το 94,4% να αφαιρεθούν από τους λογαριασμούς οι χρεώσεις υπέρ τρίτων (Δημοτικά τέλη/φόροι, ΕΡΤ) και να εισπράττονται με άλλον τρόπο

– Το 84,6% να σταματήσουν να τους επιβαρύνουν οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις ΕΤΜΕΑΡ (Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων για την ενίσχυση της παραγωγής ρεύματος από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας/ΑΠΕ) και ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας για τα μη διασυνδεδεμένα νησιά, τους πολύτεκνους και το κοινωνικό τιμολόγιο), οι οποίες αυξάνουν σημαντικά το λογαριασμό

– Το 85,3% απάντησε θετικά ότι, οι λογαριασμοί είναι δυσνόητοι και πολύπλοκοι με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να τους διαβάσουν και να τους κατανοήσουν, λόγω του πλήθους των χρεώσεων που συμπεριλαμβάνονται, ενώ μόνο το 13,05% απάντησε αρνητικά.

Τέλος, το επόμενο διάστημα η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. θα αιτηθεί, με τη σύμπραξη και άλλων δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, από τα αρμόδια θεσμικά όργανα, τα οποία υποστηρίζουν την όλη πρωτοβουλία, σχετική νομοθετική παρέμβαση, προκειμένου να αποσχιστούν οι εν λόγω χρεώσεις υπέρ τρίτων και να εισπράττονται με άλλον τρόπο.

Η Σοφία Θεοδωροπούλου, Dissemination Manager ACT4ECO/HEBES Intelligence, επισήμανε στην παρουσίαση της ότι, με ορόσημο το 2050, το οποίο αποτελεί δομικό στοιχείο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, η Ελλάδα επιδιώκει να έχει ολοκληρώσει τη φιλόδοξη ενεργειακή της μετάβαση, ώστε να καταστεί «κλιματικά ουδέτερη».

Το συγκεκριμένο θα επιτευχθεί με τη δρομολόγηση και την υιοθέτηση σημαντικών νομοθετικών ρυθμίσεων με επίκεντρο τον ενεργό καταναλωτή. Ειδικότερα, ενισχύεται θεσμικά η συμμετοχή του και καθίστανται σαφή τα οφέλη, απλοποιώντας τις διαδικασίες και αίροντας υπαρκτά εμπόδια (π.χ. τα δυσανάλογα κόστη για την αποθήκευση ενέργειας).