“Τσιμπανε” και πάλι οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα

Μεγάλο εύρος στις τιμές των υγρών καυσίμων παρατηρείται το τελευταίο διάστημα στα πρατήρια όλης της χώρας, χωρίς να συντρέχει συγκεκριμένος λόγος, όπως η ανατίμηση των διεθνών τιμών του πετρελαίου ή οτιδήποτε άλλο.

Η αμόλυβδη των 95 οκτανίων για παράδειγμα στην περιοχή της Αθήνας κυμαίνεται από 1,539 ευρώ το λίτρο, έως 1,778 ευρώ το λίτρο.
Η διακύμανση αυτή δεν κρίνεται φυσιολογική και σε κάθε περίπτωση προκαλεί το αίσθημα των καταναλωτών, που διαπιστώνουν μεγάλη επιβάρυνση ξαφνικά στην προσωπική τους οικονομία και βεβαίως ζητούν να μάθουν τις αιτίες. Αντίστοιχα, οι τιμές του πετρελαίου κίνησης διαμορφώνονται από 1,327 ευρώ το λίτρο, έως 1,519 ευρώ το λίτρο.

Οι αυξημένες τιμές έχουν και συγκεκριμένη γεωγραφική κατανομή.
Τα πρατήρια των βορείων προαστίων είναι πιο ακριβά, ενώ εκείνα του κέντρου της Αθήνας πολύ φθηνότερα.

Το γεγονός αυτό συνδιασμό με την πτώση της κατανάλωσης αμέσως μετά την εορταστική περίοδο, που παρατηρείται κάθε χρόνο δείχνει ότι πολλοί πρατηριούχοι

Το μεγάλο πρόβλημα στην τιμή των καυσίμων στην Ελλάδα, ασφαλώς, παραμένει η υψηλή φορολογία. Ο Έλληνας καταναλωτής για κάθε 10Euro, που καταβάλλει για βενζίνη τα 6,5Euro (δηλαδή το 65%) είναι φόροι και δασμοί ενώ μόνο τα 0,6 Euro (το 6%) αντιστοιχεί συνολικά στο μικτό περιθώριο των Εταιριών Εμπορίας, των πρατηριούχων και της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Εάν αυτό δεν αλλάξει τα καύσιμα θα παραμείνουν από τα ακριβότερα της Ευρώπης, με άμεσες επιπτώσεις, όχι μόνο στην τσέπη των καταναλωτών, αλλά και στην οικονομία, που προσπαθεί να βρει βηματισμό ανάπτυξης, μέσα από τη μείωση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων.

Πάντως, σήμερα και με βάση τα δεδομένα που είναι γνωστά, δεν διακρίνεται να υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο ενδεχόμενο σημαντικής αύξησης των τιμών. Οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου κυμαίνονται στην περιοχή των 67 δολαρίων ανά βαρέλι και σε κάθε περίπτωση κάτω από τα 70 δολάρια.

Υπήρξαν περίπου 48 ώρες που παρατηρήθηκε έντονη νευρικότητα στη διεθνή αγορά πετρελαίου, λόγω της έντασης των ΗΠΑ με το Ιράν, αλλά αυτή διήρκησε τόσο λίγο, που δεν στάθηκε ικανή να επηρεάσει τις λιανικές τιμές. Αυτό είχε παραδεχθεί και ο Σύνδεσμος των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών με αφορμή τα γεγονότα στη Μέση Ανατολή και τις επιπτώσεις τους στις τιμές των καυσίμων.

Έτσι, οι σημερινές λιανικές τιμές των καυσίμων κινούνται στο επίπεδο των τιμών του δεύτερου τριμήνου του 2019 παρά το γεγονός ότι από τις αρχές του έτους, οι τιμές αυξήθηκαν εξαιτίας της αύξησης του ποσοστού βιοαιθανόλης που αναμειγνύεται υποχρεωτικά – βάσει Κοινοτικής Οδηγίας για τα βιοκαύσιμα και την ενεργειακή εξοικονόμηση- στη βενζίνη.

   Συγκεκριμένα, από την 1η Ιανουαρίου 2020 έχει τριπλασιαστεί η υποχρεωτική πρόσμιξη από 1% στο 3,3% βιοαιθανόλης στις βενζίνες. Αυτό πρόσθεσε περίπου 2,5 λεπτά ανά λίτρο στην αμόλυβδη για παράδειγμα, αμέσως μόλις ανέτηλε το 2020.