Τα νέα ξεσπάσματα της πανδημίας covid-19 στη νοτιοανατολική Ασία έχουν πλήξει την παραγωγή των εργοστασίων σε διάφορους κλάδους της βιομηχανίας απειλώντας την ανάκαμψη της περιοχής και προκαλώντας αναταραχή στον παγκόσμιο εφοδιασμό προϊόντων, όπως ενδύματα, οχήματα και ηλεκτρονικά είδη.
Οι περιορισμοί λόγω κορονοϊού οδήγησαν τις εταιρείες να κλείσουν εργοστάσια και να αναστείλουν ή να μειώσουν τη λειτουργία τους σε μια περίοδο που ο μεταποιητικός τομέας της Ασίας ήδη ήταν αντιμέτωπος με την άνοδο του κόστους των πρώτων υλών και τις ενδείξεις ότι η κινεζική οικονομία αναπτύσσεται με πιο βραδείς ρυθμούς.
Το Βιετνάμ, η Μαλαισία και η Ταϊλάνδη είναι οι τρεις κόμβοι του μεταποιητικού τομέα όπου παράγονται προϊόντα για μερικά από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως εμπορικά σήματα.
Βιετνάμ
Ένα κύμα κορονοϊού που πλήττει τη χώρα από τον Απρίλιο ανάγκασε τις περισσότερες από τις μεγαλύτερες πόλεις του Βιετνάμ να επιβάλουν αυστηρά lockdown, ωθώντας τους κατασκευαστές ηλεκτρονικών ειδών, ρουχισμού και υποδημάτων να αναστείλουν ή να περιορίσουν τη λειτουργία του. Οι περιορισμοί έχουν χαλαρώσει τις τελευταίες εβδομάδες.
Η covid-19 έπληξε αρχικά τις βόρειες περιοχές του Βιετνάμ όπου βρίσκονται οι περισσότερες βιομηχανίες που παρέχουν προϊόντα στην Apple, την Samsung και άλλες διεθνείς τεχνολογικές εταιρείες.
Τον Μάιο οι αρχές της βόρειας επαρχίας Μπακ Γκιάνγκ ζήτησαν από τέσσερα βιομηχανικά πάρκα, ανάμεσά τους και τρία που φιλοξενούν εγκαταστάσεις παραγωγής της Foxconn της Ταϊβάν, να αναστείλουν προσωρινά τη λειτουργία τους.
Η επιδημία εξαπλώθηκε πιο νότια και τον Ιούλιο επιβλήθηκαν αυστηρά περιοριστικά μέτρα στη Χο Τσι Μινχ και σε γειτονικές επαρχίες.
Τον μήνα εκείνο η Pou Chen Corp της Ταϊβάν, που κατασκευάζει υποδήματα για τη Nike και την Adidas, ανέστειλε τις δραστηριότητές της στο εργοστάσιό της στην Χο Τσι Μινχ και η Changshin Vietnam, μια νοτιοκορεάτικη εταιρεία που κατασκευάζει υποδήματα για τη Nike, αναγκάστηκε να κλείσει τρία από τα εργοστάσιά της.
Η Nike μείωσε τις εκτιμήσεις για τις πωλήσεις της το οικονομικό έτος 2022 και προειδοποίησε ότι θα υπάρξουν καθυστερήσεις στις παραδόσεις προϊόντων της στη διάρκεια των γιορτών των Χριστουγέννων. Οι αγοραστές του νέου iPhone 13 της Apple θα πρέπει να αναμένουν περισσότερο για να το αποκτήσουν λόγω της επιδημίας στο Βιετνάμ, όπου συναρμολογούνται μέρη της κάμερας του κινητού.
Η Ένωση Υφασμάτων και Ενδυμάτων του Βιετνάμ ανακοίνωσε ότι πολλές διεθνείς μάρκες ρούχων έχουν μεταφέρει τις παραγγελίες τους εκτός Βιετνάμ, ενώ πρόστιμα για καθυστερήσεις στην παράδοση προϊόντων έχουν επιβληθεί στο 60% των κατασκευαστών ενδυμάτων και υποδημάτων που παραμένουν στη χώρα.
Μαλαισία
Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες και εταιρείες ημιαγωγών έχουν κάνει λόγο τους τελευταίους μήνες για προβλήματα στην παραγωγή στη Μαλαισία που οφείλονται στην πανδημία covid-19 και τα οποία έχουν πλήξει την εφοδιαστική αλυσίδα.
Η Μαλαισία επέβαλε τον Ιούνιο lockdown καθώς ο αριθμός των κρουσμάτων covid-19 έφτασε σε αριθμό ρεκόρ, όμως από τον Ιούλιο έχει χαλαρώσει λίγο τους περιορισμούς στον μεταποιητικό τομέα.
Οι περιορισμοί στη Μαλαισία, η οποία παρέχει το 67% της παγκόσμιας αγοράς πλαστικών γαντιών, ανάγκασαν πολλούς κατασκευαστές να αναστείλουν τις εργασίες τους τον Ιούνιο και τον Ιούλιο.
Στη χώρα υπάρχουν επίσης εργοστάσια που εξυπηρετούν τους κατασκευαστές ημιαγωγών όπως η STMicroelectronics και η Infineon στην Ευρώπη, καθώς και μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ανάμεσά τους η Toyota Motor Corp και η Ford Motor Corp.
Η STMicroelectronics ανακοίνωσε τον Ιούλιο ότι αναστέλλει προσωρινά τη λειτουργία του εργοστασίου της στη Μαλαισία για 11 ημέρες λόγω του κορονοϊού.
Η γερμανική εταιρεία Infineon ανακοίνωσε τον Αύγουστο ότι η εταιρεία δέχθηκε ισχυρό οικονομικό πλήγμα λόγω των αναστολών εργασίας στο εργοστάσιό της στη Μαλαισία.
Τον ίδιο μήνα η Ford Motor Corp επεσήμανε ότι αναστέλλει προσωρινά τη λειτουργία του μεγαλύτερου εργοστασίου της στις ΗΠΑ όπου κατασκευάζεται το φορτηγάκι της με τις μεγαλύτερες πωλήσεις λόγω ελλείψεων ημιαγωγών που προκλήθηκαν από την επιδημία covid-19 στη Μαλαισία.
Ταϊλάνδη
Η χώρα επέβαλε αυστηρότερους περιορισμούς τον Ιούλιο και τον Αύγουστο σε υψηλού κινδύνου επαρχίες, περιλαμβανομένης της Μπανγκόκ.
Προκειμένου να αποφευχθεί το κλείσιμο των εργοστασίων της, όπως έγινε και αλλού στη νοτιοανατολική Ασία, η κυβέρνηση υιοθέτησε μέτρα “φούσκας και κλεισίματος”, βάσει των οποίων τα επιβεβαιωμένα κρούσματα covid-19 στέλνονταν για θεραπεία και οι στενές τους επαφές απομονώνονταν από τους υπόλοιπους εργαζόμενους.
Όμως τους τελευταίους μήνες αρκετές εταιρείες αναγκάστηκαν να αναστείλουν για ένα διάστημα τη λειτουργία τους για να προχωρήσουν σε απολυμάνσεις των χώρων μετά τον εντοπισμό κρουσμάτων covid-19, όπως η Charoen Pokphand Foods, η Thai Plastic Industrial, και η Soomboon Advance Technology.
Τον Ιούλιο η Toyota σταμάτησε την παραγωγή αυτοκινήτων σε τρία από τα εργοστάσιά της στην Ταϊλάνδη λόγω ελλείψεων εξαρτημάτων εξαιτίας της πανδημίας.
Η Ταϊλάνδη είναι η τέταρτη μεγαλύτερη χώρα συναρμολόγησης και εξαγωγής αυτοκινήτων στην Ασία για κάποιες από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου, όπως η Toyota και η Hοnda.
Εξάλλου η έλλειψη μεταναστών εργατών, λόγω των αυστηρότερων ελέγχων στα σύνορα, των μολύνσεων και της καραντίνας, έπληξε και την παραγωγή τροφίμων και πλαστικού.