Τρεις προσφορές για την επέκταση του προαστιακού στη Ραφήνα

Τρία σχήματα διεκδικούν την κατασκευή της νέας προαστιακής γραμμής προς το λιμάνι της Ραφήνας. Οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Intrakat-Siemens, ΑΒΑΞ – ALSTOM και Ελλάκτωρ – Μυτιληναίος εκδήλωσαν ενδιαφέρον στον διαγωνισμό της ΕΡΓΟΣΕ για το έργα που αναμένεται να δώσει νέα πνοή και να αναβαθμίσει τις υποδομές του λιμανιού της Ραφήνας, να βελτιώσει την πρόσβαση στην Ανατολική Αττική και να συμβάλλει στην ανάπτυξη της παράκτιας ζώνης και γενικότερα της Ανατολικής Αττικής.

Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης για την κατασκευή της νέας γραμμής ανέρχεται σε 309 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Ο ανάδοχος που θα επιλεγεί, μέσα από τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, θα αναλάβει την μελέτη και κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης της πόλης και του λιμένα Ραφήνας με την υφιστάμενη σιδηροδρομική προαστιακή γραμμή.

Σύμφωνα με τις υπάρχουσες μελέτες, έχουν εξετασθεί δύο εναλλακτικές χαράξεις. Η πρώτη αφορά στην κατασκευή εξ ολοκλήρου νέας σιδηροδρομικής γραμμής, ως επέκταση της υφιστάμενης γραμμής από τον τερματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό στο Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», μέχρι τον Λιμένα Ραφήνας, όπου και προβλέπεται η κατασκευή τερματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού. Περιλαμβάνονται πέντε νέες Σιδηροδρομικές Στάσεις (Συνεδριακού Κέντρου Αεροδρομίου, Σπάτων, Αρτέμιδος, Διασταύρωσης, Ραφήνας) και ενός νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού (Λιμένα Ραφήνας).

Η δεύτερη εναλλακτική περιλαμβάνει τη σιδηροδρομική σύνδεση του Λιμένα Ραφήνας από την περιοχή του Γέρακα αρχικά κατά μήκος της ζώνης της παλιάς γραμμής Λαυρίου και στη συνέχεια σε συνδυασμό με τον αυτοκινητόδρομο Σταυρού – Ραφήνας με χρήση της (κατασκευασμένης σε ένα τμήμα) νησίδας. Αυτή η χάραξη περιλαμβάνει πέντε νέες Σιδηροδρομικές Στάσεις (Γέρακα, Αγ. Γερασίμου, Αρτέμιδος, Διασταύρωσης, Ραφήνας) και έναν νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (Λιμένα Ραφήνας).

Το έργο δημοπρατείται με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού διαλόγου, όπου μέσα από τον διάλογο με τους υποψηφίους, θα προκύψει και η τελική επιλεγείσα λύση (ως προς την χάραξη και ως προς την χωροθέτηση των στάσεων) λαμβάνοντας υπόψη των προαναφερθέντων υφιστάμενων μελετών.

Σε όλους τους σιδηροδρομικούς σταθμούς και στάσεις προβλέπεται χώρος στάθμευσης, ώστε να εξυπηρετούνται ευρύτερες ζώνες οικιστικής ανάπτυξης με δυνατότητα πρόσβασης με αυτοκίνητο ή με άλλο τοπικό μέσο μαζικής μεταφοράς.