Το περασμένο καλοκαίρι, καθώς επιδεινώθηκε η κρίση εφοδιασμού στη ναυτιλία, ένα φορτηγό αεροσκάφος στην Ιταλία φορτώθηκε γρήγορα με χιλιάδες κραγιόν. Είχαν προορισμό τις ΗΠΑ, με μια στενή προθεσμία παράδοσης. Η Mehir Sethi, διευθύνουσα σύμβουλος και ιδρύτρια της εταιρείας ομορφιάς True + Luscious με έδρα την Καλιφόρνια, λέει ότι βασιζόταν στις θαλάσσιες μεταφορές για χρόνια – ήταν πάντα αξιόπιστες.
Αλλά, προκειμένου να προσφέρει αυτά τα 15.000 κραγιόν έγκαιρα στους πελάτες της, η μόνη της επιλογή ήταν να πληρώσει για να τα στείλει αεροπορικώς. «Με μεγάλο πόνο, έπρεπε να το κάνουμε με δύο αποστολές – ευαίσθητες στο χρόνο. Αυτά ήταν αγαθά που είχαν ήδη δεσμευτεί για λιανοπωλητές», εξηγεί. Τα κραγιόν μεταφέρθηκαν με μια σχετική απώλεια για την επιχείρηση, αλλά η Sethi λέει ότι άξιζε τον κόπο για να κρατηθούν οι πελάτες. Πολλές άλλες εταιρείες έχουν λάβει χιλιάδες αποφάσεις όπως αυτή τους τελευταίους μήνες – το συγκεκριμένο φαινόμενο είναι όλο και πιο σύνηθες.
«Έχουμε χρησιμοποιήσει πολλές αεροπορικές μεταφορές, για τις οποίες δεν είμαστε ενθουσιασμένοι, αλλά είναι απαραίτητο με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε όλοι», δήλωσε ο David Bergman, οικονομικός διευθυντής της μάρκας αθλητικών ειδών Under Armour, σε μια αναφορά κερδών τον Νοέμβριο. Η Eastman Chemical Company ανέφερε, παρομοίως, ότι καταφεύγει σε αεροπορικές μεταφορές για την αποστολή εξειδικευμένων πλαστικών.
Μια υπηρεσία του Γραφείου Απογραφής των ΗΠΑ η USA Trade Online, η οποία παρακολουθεί τις ροές φορτίου εντός και εκτός της χώρας, σημειώνει ότι τους πρώτους 10 μήνες του 2021, 78,9 εκατομμύρια κιλά ανταλλακτικών αυτοκινήτων στάλθηκαν αεροπορικώς από την Ασία στις ΗΠΑ – μια εκπληκτική αύξηση από τα 3 εκατομμύρια κιλά που απεστάλησαν την ίδια περίοδο το 2020.
Η αποστολή εμπορευμάτων αεροπορικώς ήταν πάντα ακριβή. Τώρα όμως είναι πιο ακριβή από ποτέ. Το κόστος των αεροπορικών μεταφορών από την Ασία στη Βόρεια Αμερική «έχει φτάσει σε επίπεδα που δεν έχω ξαναδεί, – 15 δολ. ανά κιλό - που είναι απλώς τρελό», λέει ο Greg Knowler, ανώτερος συντάκτης στην Ευρώπη στο IHS Markit's Journal of Commerce. Οι καθυστερήσεις που επηρεάζουν τις θαλάσσιες μεταφορές ευθύνονται εν μέρει για αυτό, καθώς και η τεράστια πτώση των επιβατικών πτήσεων από την έναρξη της πανδημίας.
Περισσότερο από το ήμισυ του συνόλου των αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών στον κόσμο ταξιδεύει συνήθως μέσω «belly cargo» στα αμπάρια επιβατικών αεροπλάνων. Όμως, με πολύ λιγότερο διαθέσιμο χώρο, οι αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν να μετατρέψουν τα επιβατικά αεροσκάφη σε φορτηγά και να βγάλουν από τη σύνταξη παλαιότερα μοντέλα. Η Air Bridge Cargo Airlines, θυγατρική της ρωσικής εταιρείας που εξειδικεύεται σε αεροπορικές μεταφορές, Volga-Dnepr, ενισχύει τον στόλο της με επιπλέον έξι αεροσκάφη, μετά από αυτό που ο Alexey Zotov, εμπορικός διευθυντής, αποκαλεί «μια εποχή αιχμής που δεν είχαμε ποτέ πριν».
Οι συσσωρευμένες εκκρεμότητες στα αεροδρόμια «έχουν κυλήσει σαν χιονοστιβάδες από τις αρχές του φθινοπώρου», προσθέτει. Ορισμένοι αερομεταφορείς, όπως η Air Canada, έχουν επίσης βάλει φορτηγά αεροσκάφη σε υπηρεσία νωρίτερα από το προγραμματισμένο – πριν καν προλάβουν να ολοκληρώσουν τη βαφή τους, σε ορισμένες περιπτώσεις. Οι κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένης της Airbus, έχουν κατακλυστεί από αιτήματα να μετατρέψουν πρώην επιβατικά αεροσκάφη για να μεταφέρουν περισσότερο φορτίο, μόνο και μόνο για να προσφέρουν επιπλέον χωρητικότητα στους ουρανούς. Η διαδικασία περιλαμβάνει την αφαίρεση των επιβατικών καθισμάτων και την τοποθέτηση μεγαλύτερων θυρών.
«Βλέπουμε πολλές εταιρείες να αγοράζουν αυτά τα διασκευασμένα αεροσκάφη – έχουν εξαντληθεί για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια», λέει ο Crawford Hamilton, επικεφαλής μάρκετινγκ εμπορικών μεταφορών στην Airbus. «Αυτό είναι κάτι που δεν θα φανταζόμασταν ότι θα ήμασταν σε θέση να πούμε πριν από δύο χρόνια».
Ενώ οι αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές αντιπροσωπεύουν μόνο (περίπου) το 1% της συνολικής αγοράς εμπορευμάτων ως προς τον όγκο, αντιπροσωπεύουν περίπου το 35% της αξίας τους. Μερικές φορές, ακριβά προϊόντα όπως τα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης και είδη μόδας που έχουν μικρή διάρκεια ζωής στην αγορά αποστέλλονται αεροπορικώς. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τα αεροπλάνα μετέφεραν αμέτρητα φορτία εμβολίων και ατομικό προστατευτικό εξοπλισμό.
Επιπλέον, η Airbus έχει ξεκινήσει μια νέα υπηρεσία αεροπορικού φορτίου χρησιμοποιώντας τον πενταμελή στόλο αεροσκαφών Beluga ST, γνωστά και ως ιπτάμενες φάλαινες – χάρη στην τεράστια άτρακτό τους. Το ερώτημα είναι εάν η ζήτηση για αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές θα παραμείνει ισχυρή, ακόμη και όταν η πανδημία υποχωρήσει. Με πολλά αεροσκάφη να έχουν μετατραπεί μόνιμα για μεταφορά εμπορευμάτων και την χωρητικότητα φορτίου να αυξάνεται για άλλη μια φορά, ο Robert Mayer του Πανεπιστημίου Cranfield αναρωτιέται μήπως θα υπάρχει υπερβολική χωρητικότητα στην αγορά σε μισή δεκαετία από τώρα.
Ωστόσο, οι κατασκευαστές αεροσκαφών φαίνονται σίγουροι. Η Airbus αναμένει αυξανόμενη ζήτηση για αποκλειστικούς μεταφορείς φορτίου τα επόμενα χρόνια – και μόλις ξεκίνησε το αεροσκάφος A350F εν αναμονή αυτού του γεγονότος. Μπορεί να μεταφέρει τόσο φορτίο – από άποψη όγκου – όσο ένα Boeing 747, αλλά είναι 40% πιο αποδοτικό σε καύσιμο. Αυτό επιτυγχάνεται εν μέρει με τη χρήση ελαφρύτερων υλικών, συνθετικών και τιτανίου στο σώμα του αεροσκάφους. Η Boeing είναι επίσης, σίγουρη. Προβλέπει ότι ο αριθμός των αεροπορικών εμπορευματικών σκαφών θα αυξηθεί παγκοσμίως κατά 60% από τώρα έως το 2039. Εάν αυτός ο υπολογισμός είναι σωστός, οι κατασκευαστές θα πρέπει να κατασκευάσουν 2.400 νέα αεροσκάφη μεταφοράς εμπορευμάτων, μέχρι τότε.
Ο Tom Sanderson, διευθυντής μάρκετινγκ προϊόντων της Boeing, λέει ότι η εταιρεία είναι σε θέση να παρουσιάσει μια παραλλαγή φορτηγού, του τελευταίου ευρείας ατράκτου επιβατικού αεροσκάφους της 777X, αλλά θα περάσουν «πολλά χρόνια» μέχρι να τεθεί σε λειτουργία.
Περισσότερα εμπορεύματα ενδέχεται να μετακινούνται αεροπορικώς τα επόμενα χρόνια, αλλά αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια ανεπιθύμητη αύξηση των εκπομπών, εκτός εάν η αεροπορία καταφέρει να γίνει πιο πράσινη.
Τόσο η Boeing όσο και η Airbus δοκιμάζουν επί του παρόντος «αειφόρα αεροπορικά καύσιμα», συμπεριλαμβανομένων βιοκαυσίμων από ανανεώσιμες πηγές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε υπάρχοντα αεροσκάφη – αντί για προωθητικά που βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα.
Τα μικρά ηλεκτρικά αεροπλάνα είναι επίσης πιθανό να γίνουν πιο κοινά. Η DHL Express για παράδειγμα, έχει παραγγείλει 12 πλήρως ηλεκτρικά αεροσκάφη από την Eviation. Εκτός από το απαγορευτικό κόστος, ένα πράγμα που αναγκάζει την Sethi να μην χρησιμοποιεί συχνότερα αεροπορικά δρομολόγια για να μεταφέρει το προϊόν ομορφιάς της, είναι οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις. «Ως εταιρεία, σίγουρα θα με ενοχλούσε, η τεράστια αύξηση του αποτυπώματος άνθρακα, εάν βασιζόμασταν στις αεροπορικές μεταφορές», λέει.
Όπως πολλές άλλες, επανεξετάζει την εξάρτησή της από τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Έχει αποφασίσει να προμηθευτεί ορισμένα από τα προϊόντα της από προμηθευτές που βρίσκονται πιο κοντά στην έδρα της, για να αποφύγει προβλήματα αποστολής στο μέλλον. «Ορισμένες από τις παραγγελίες που δίναμε στον Ιταλό κατασκευαστή μας θα πάνε τώρα στον κατασκευαστή μας στο Νιου Τζέρσεϊ», προσθέτει..
«Προς το παρόν δεν μπορώ να περιορίσω άλλο την απόσταση», καταλήγει.
Πηγη: BBC News