Ειδικό σύστημα βαθμολογικής κατάταξης των υπαλλήλων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου για την παραχώρηση συγκεκριμένων δραστηριοτήτων στα 10 περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας, αλλά και τη μείωση του ΦΠΑ στο 6% για ραδιοφάρμακα και ακτινοθεραπείες προβλέπει τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών, που κατατέθηκε στη Βουλή.
Ειδικότερα με την τροπολογία προβλέπονται τα εξής:
1. Η επιχορήγηση που παρέχεται στις βιομηχανικές και βιοτεχνικές μονάδες, εμπορικά καταστήματα, αγροτικές εκμεταλλεύσεις, άλλες επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, που πλήττονται από πλημμύρες και λοιπές θεομηνίες, για την αντιμετώπιση των ζημιών, είναι αφορολόγητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη Φορολογική Διοίκηση και στο Δημόσιο εν γένει, στους δήμους, στις περιφέρειες, στα ασφαλιστικά ταμεία ή στα πιστωτικά ιδρύματα.
2. Υπάγονται στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 6% από:
– 24%, που ισχύει, τα ραδιενεργά παρασκευάσματα για την ιατρική του ανθρώπου, για διαγνωστικούς ή θεραπευτικούς σκοπούς της δασμολογικής κλάσης 2844 και άλλα διαγνωστικά παρασκευάσματα ή αντιδραστήρια για την ιατρική του ανθρώπου των δασμολογικών κλάσεων 3822 και 3824 καθώς και οι υπηρεσίες ακτινοθεραπειών σε καρκινοπαθείς,
– 13%, που ισχύει, τα σκιατικά παρασκευάσματα για διαγνωστικούς σκοπούς για την ιατρική του ανθρώπου της δασμολογικής κλάσης 3006 και τα διαγνωστικά παρασκευάσματα ή αντιδραστήρια για την ιατρική του ανθρώπου των δασμολογικών κλάσεων 3002 και 3006.
3. Συνιστώνται στο Υπουργείο Οικονομικών, 123 οργανικές θέσεις μόνιμου προσωπικού κατηγορίας ΠΕ, διαφόρων ειδικοτήτων για την κάλυψη αναγκών λειτουργίας της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών, της Αυτοτελούς Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού και Οργάνωσης και της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής.
4. Επικαιροποιείται το σύστημα υπηρεσιακής εξέλιξης του προσωπικού των Υπηρεσιών της ΑΑΔΕ κατά παρέκκλιση των κριτηρίων και της διαδικασίας που προβλέπεται στις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 3528/2007) και κάθε άλλης διάταξης. Σύμφωνα με τη διάταξη καταρτίζεται ένα ειδικό βαθμολόγιο για του υπαλλήλους της ΑΑΔΕ με βάση τις γνώσεις και την εμπειρία που απαιτούνται για κάθε θέση, τον βαθμό δυσκολίας εκτέλεσης των καθηκόντων, τη θέση στην υπηρεσιακή ιεραρχία, τη φύση και τις συνθήκες εργασίας, τον βαθμό ευθύνης της θέσης εργασίας και τη βαρύτητα και την επιρροή αυτής για την επίτευξη των στόχων της ΑΑΔΕ. Συγκεκριμένα η ΑΑΔΕ δύναται, ύστερα από σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Διοίκησης και γνώμη του Υπουργείου Εσωτερικών, που διατυπώνεται εντός ενός μηνός, να αναπτύσσει και να εφαρμόζει μεθοδολογίες και ειδικότερα συστήματα προαγωγών, βαθμολογικής κατάταξης, καθώς και βαθμολογικής και υπηρεσιακής εξέλιξης, κατά παρέκκλιση των κριτηρίων και της διαδικασίας που προβλέπονται στις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα και κάθε άλλης διάταξης. Για τον σκοπό αυτό δύναται:
α) να καταρτίζονται περιγράμματα Θέσεων Εργασίας και να τροποποιούνται ή να καταργούνται αυτά, σύμφωνα με τις εκάστοτε υπηρεσιακές ανάγκες, με απόφαση του Διοικητή της Αρχής,
β) να καταρτίζεται ειδικό σύστημα βαθμολογικής κατάταξης των θέσεων εργασίας της Αρχής (Σύστημα Βαθμολογικής Κατάταξης ΑΑΔΕ), παράλληλα προς το σύστημα βαθμολογικής κατάταξης του Δημοσίου Τομέα, να καθορίζονται οι βαθμοί του Συστήματος αυτού, οι οποίοι δεν δύνανται να υπερβαίνουν τους δεκαοχτώ και να κατατάσσονται οι θέσεις εργασίας της Αρχής στους βαθμούς αυτούς, ιδίως με βάση τις γνώσεις και την εμπειρία που απαιτούνται για την πλήρωση κάθε θέσης, τον βαθμό δυσκολίας εκτέλεσης των καθηκόντων της κάθε θέσης εργασίας, τη θέση στην υπηρεσιακή ιεραρχία, τη φύση και τις συνθήκες εργασίας, τον βαθμό ευθύνης της θέσης εργασίας και τη βαρύτητα και την επιρροή αυτής για την επίτευξη των στόχων της ΑΑΔΕ, όπως αυτά προκύπτουν από τα περιγράμματα των θέσεων εργασίας,
(γ) να κατατάσσεται το προσωπικό στους βαθμούς του Συστήματος Βαθμολογικής Κατάταξης της ΑΑΔΕ και να τοποθετούνται ή να μετακινούνται οι υπάλληλοι σε θέσεις εργασίας και στους βαθμούς αυτών με βάση τα περιγράμματα των θέσεων εργασίας.
Η νέα κατάταξη των υπαλλήλων δύναται να επιφέρει μεταβολή της προηγούμενης βαθμολογικής κατάστασής τους. Για την κατάρτιση του Συστήματος Βαθμολογικής Κατάταξης της ΑΑΔΕ, που λειτουργεί παράλληλα με το σύστημα βαθμολογικής κατάταξης του δημοσίου τομέα, την αξιολόγηση των θέσεων εργασίας, την ιεράρχηση αυτών και συστηματική τους κατάταξη στους βαθμούς του παραπάνω Συστήματος λαμβάνονται υπόψη συγκεκριμένα κριτήρια, σύμφωνα με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, όπως ενδεικτικά, οι γνώσεις και η εμπειρία που απαιτούνται για την πλήρωση κάθε θέσης, ο βαθμός δυσκολίας εκτέλεσης των καθηκόντων κάθε θέσης, η ένταξή της στην υπηρεσιακή ιεραρχία, οι συνθήκες εργασίας και η βαρύτητα και η επιρροή αυτής στην επίτευξη των στόχων της ΑΑΔΕ.
Τα κριτήρια αυτά αναφέρονται στα αντίστοιχα περιγράμματα των θέσεων εργασίας, όπως τα περιγράμματα αυτά καταρτίζονται και τροποποιούνται με αποφάσεις του Διοικητή της Αρχής, σύμφωνα με τις εκάστοτε ανάγκες της.
Προβλέπεται, ακόμη ότι βάσει της αξιολόγησης των θέσεων εργασίας και της ένταξής τους σε ομάδες, η Αρχή, με αποφάσεις που εκδίδονται με όμοια διαδικασία, δύναται να αναπτύσσει ειδικότερα συστήματα προαγωγών και βαθμολογικής και υπηρεσιακής εξέλιξης των υπαλλήλων της στις θέσεις αυτές. Το νέο σύστημα αξιολόγησης και συστηματοποίησης σε ομάδες των θέσεων εργασίας σκοπό έχει να συμβάλει στην επιτυχέστερη λειτουργία της Αρχής, στην καλύτερη επίτευξη των στόχων και συνακόλουθα στην αποτελεσματικότερη είσπραξη των δημοσίων εσόδων, μέσω της καλύτερης και ποιοτικότερης αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού της.
Με την ίδια διάταξη παρέχεται ειδικότερη νομοθετική εξουσιοδότηση στον Διοικητή της Αρχής, προκειμένου, με αποφάσεις του που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, να καθορίζονται όλες οι αναγκαίες λεπτομέρειες εφαρμογής της διάταξης, να καθορίζονται η διαδικασία, η μεθοδολογία, τα ειδικά κριτήρια και η βαρύτητά τους για την κατάρτιση του Συστήματος Βαθμολογικής Κατάταξης της ΑΑΔΕ, οι βαθμοί του καθώς και η αξιολόγηση και κατάταξη στους βαθμούς αυτούς των θέσεων εργασίας, λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω κριτήρια, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία κατάταξης και τοποθέτησης των υπαλλήλων σε θέσεις εργασίας και στους βαθμούς αυτών, εξαιρέσεις από την κατάταξη, το αρμόδιο όργανο και διαδικασία ενστάσεων και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα.
5. Τροποποιείται το θεσμικό πλαίσιο για την παραχώρηση ή υποπαραχώρηση συγκεκριμένων δραστηριοτήτων στα δέκα περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας (Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ελευσίνας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Κέρκυρας, Λαυρίου, Πάτρας και Ραφήνας). Ειδικότερα:
– Ορίζεται, στα 60 έτη (αντί πενήντα που προβλέπεται σήμερα), η διάρκεια των συμβάσεων παραχώρησης που έχουν συναφθεί μεταξύ του Ελληνικού δημοσίου και των μνημονευόμενων δέκα (10) περιφερειακών Οργανισμών Λιμένος Α.Ε.
– Παράλληλα, παρατείνεται ισόχρονα με την κύρια παραχώρηση και η διάρκεια των συμβάσεων υπο-παραχώρησης συγκεκριμένων επιχειρησιακών μονάδων, λειτουργιών και υπηρεσιών των λιμενικών και άλλων εγκαταστάσεων των εν λόγω Οργανισμών Λιμένος Α.Ε., που έχουν συναφθεί μεταξύ του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.) και των υπο-παραχωρησιούχων.
– Παρέχεται στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.) το δικαίωμα σύναψης μίας ή περισσοτέρων, ταυτόχρονων ή διαδοχικών συμβάσεων υπο-παραχώρησης συγκεκριμένων επιχειρησιακών μονάδων, λειτουργιών και υπηρεσιών των λιμενικών και άλλων εγκαταστάσεων, όπως αυτές προσδιορίζονται με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου, στην περιοχή αρμοδιότητας των ανωτέρω Οργανισμών Λιμένος Α.Ε.
– Για τον προσδιορισμό του ακριβούς ύψους του αντισταθμιστικού /ανταποδοτικού τέλους υπέρ του οικείου Οργανισμού Λιμένος Α.Ε., που προβλέπεται σε κάθε σύμβαση υπο-παραχώρησης, λαμβάνονται υπόψη συγκεκριμένα στοιχεία (ποιοτικά και ποσοτικά) των υπο-παραχωρούμενων και μη επιχειρησιακών μονάδων, λειτουργιών και υπηρεσιών καθώς και οι προβλεπόμενες επενδύσεις στο πλαίσιο της υπο-παραχώρησης.
– Καταργείται η δυνατότητα υπέρβασης του αντισταθμιστικού/ ανταποδοτικού τέλους (5%), που επιβάλλεται επί των ετήσιων ακαθάριστων εισπράξεων του υπο-παραχωρησιούχου, υπέρ των Οργανισμών Λιμένος Α.Ε.