Reuters: Η Ευρώπη θα εισάγει απαγορευμένο ρωσικό ντίζελ χωρίς να το ξέρει

Οι Ευρωπαίοι οδηγοί μπορεί να βρίσκουν ρωσικό ντίζελ στα ρεζερβουάρ τους παρά το μπλόκο στις εισαγωγές από τη Μόσχα, αφού οι ρυθμιστικές αρχές δεν διαθέτουν εργαλεία για τον εντοπισμό της προέλευσης των καυσίμων όταν αυτά έχουν περάσει και από άλλες χώρες.

Η ΕΕ έθεσε σε ισχύ την απαγόρευση των προμηθειών ρωσικού αργού από τις 5 Δεκεμβρίου και θα απαγορεύσει τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου από τις 5 Φεβρουαρίου του 2023, καθώς προσπαθεί να στερήσει από τη Ρωσία τα έσοδα από τις ενεργειακές συναλλαγές. Η Μ. Βρετανία τερμάτισε τις εισαγωγές πετρελαίου και πετρελαιοειδών από τις 5 Δεκεμβρίου.

Ωστόσο, πηγές της αγοράς επισήμαναν στο Reuters πως το γεγονός ότι η προέλευση του αργού δεν μπορεί να εντοπιστεί μετά τη διύλιση και ανάμειξή του καθιστά πιθανό το σενάριο ποσότητες ρωσικού ντίζελ να παραδοθούν σε χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία, και αυτές να το εξάγουν. 

Η Ευρώπη επιδιώκει να αναπληρώσει έως και 600.000 βαρέλια ημερησίως μετά τις ρωσικές απώλειες, σύμφωνα με τον Eugene Lindell, αναλυτή της εταιρείας συμβούλων FGE.

H κακή φήμη που συνεπάγεται από την αγορά ρωσικών καυσίμων, σε συνδυασμό με τη δυσκολία να ασφαλιστούν τα φορτία, προμηνύουν ότι περιορισμένες ποσότητες ρωσικού αργού θα διοχετευθούν προς την Ευρώπη, με κομιστές κάποιους μικρούς παίκτες της αγοράς. 

Τα ολλανδικά τελωνεία, τα οποία επιβλέπουν τον σημαντικό εμπορικό και αποθηκευτικό κόμβο Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσα, οι βρετανικές αρχές και το χρηματιστήριο ICE θα ελέγχουν τα επίσημα πιστοποιητικά προέλευσης των πλοίων εισαγωγής.

Σε περίπτωση αμφιβολίας, τα τελωνεία του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ολλανδίας μπορούν να ζητήσουν πρόσθετα έγγραφα για προσδιορίσουν την προέλευση του εμπορεύματος, όπως συμφωνίες, τιμολόγια ή δελτία αποστολής από φορτωτικές.

Το ICE θα εξετάζει επίσης τα πιστοποιητικά εκφόρτωσης και τις αποδείξεις από τα διυλιστήρια για το πού έχει γίνει η επεξεργασία του εμπορεύματος.

Πότε αλλάζει η προέλευση

Για να γίνει αποδεκτό οποιοδήποτε ντίζελ ως μη ρωσικής προέλευσης, η Βρετανία, η Ευρωπαϊκή Ένωση και το ICE απαιτούν να έχει υποστεί ουσιαστική επεξεργασία εκτός Ρωσίας.

«Η μεταποίηση θεωρείται ουσιαστική μόνο εάν έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή ενός νέου προϊόντος ή αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό στάδιο της διαδικασίας που πραγματοποιείται σε επιχείρηση εξοπλισμένη για τον σκοπό αυτό», αναφέρει ο ιστότοπος της βρετανικής κυβέρνησης.

Η ανάμειξη ρωσικού ντίζελ σε άλλη χώρα με μη ρωσικό ισοδύναμο δεν θα άλλαζε την προέλευσή του. Η διύλιση, όμως, ρωσικού αργού (Urals) σε ντίζελ -σε άλλη χώρα- θα το έκανε.

Πόσο αποτελεσματικοί είναι οι έλεγχοι;

Μ. Βρετανία, ΕΕ και ICE θεωρούν ότι το ντίζελ είναι ρωσικό εάν μεταφέρεται και επαναφορτώνεται αλλού.

Η Βρετανία λέει ότι οποιαδήποτε επεξεργασία για την αλλαγή του προϊόντος πρέπει να γίνεται για εμπορικούς σκοπούς, όπως η παραγωγή ενός τελικού προϊόντος που να πληροί τις βρετανικές προδιαγραφές, και όχι για την αποφυγή του καθεστώτος κυρώσεων.

Αλλά είναι πρακτικά αδύνατο να εντοπιστεί η προέλευση του αναμεμειγμένου ή διυλισμένου ντίζελ και είναι δύσκολο να παρακολουθηθούν οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (STS), πράγμα που σημαίνει ότι αυτές οι πτυχές των κυρώσεων εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την «καλή θέληση» των παραγόντων της αγοράς, σύμφωνα με δύο πηγές της πετρελαϊκής βιομηχανίας που μίλησαν στο Reuters.

Ο όγκος των εργασιών STS μεταξύ δεξαμενόπλοιων που συνδέονται με τη Ρωσία έχει «αυξηθεί δραματικά» από τον Φεβρουάριο, δήλωσε η εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων και αναλύσεων Windward.

«Αν ξεφόρτωνες ρωσικό ντίζελ σε ένα πιο… χαλαρό λιμάνι, θα μπορούσες να το αναμείξεις και να το εξάγεις εκ νέου με διαφορετική φορτωτική και διαφορετική προέλευση», τόνισε μία από τις πηγές, που ασχολείται με την αποθήκευση και τη μεταφορά πετρελαιοειδών. Οι πηγές αρνήθηκαν να κατονομαστούν, επειδή δεν είχαν την άδεια να μιλήσουν στα ΜΜΕ.

Πώς επηρεάζονται οι ροές ντίζελ;

Το ρωσικό ντίζελ είναι πιθανό να παραδοθεί και να επανεξαχθεί από χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία, ανέφεραν στο Reuters πηγές της αγοράς.

Η Ρωσία θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα πλοία της για να μεταφέρει ντίζελ στην Τουρκία, όπου μπορεί να μεταφερθεί σε δεξαμενόπλοια μεσαίου μεγέθους, δήλωσαν δύο πηγές της βιομηχανίας.

«Θα μπορούσα να σκεφτώ ότι η Τουρκία εξάγει εκ νέου τα βαρέλια ή τα αντικαθιστά εγχώρια και στέλνει στο εξωτερικό μεγαλύτερες ποσότητες από την παραγωγή της», είπε ο αναλυτής της Kpler, Kevin Wright.

Βρετανία, ΕΕ και ICE δεν θεωρούν ρωσικό το ντίζελ που διυλίζεται από το ρωσικό Urals εκτός Ρωσίας, γεγονός που ενδεχομένως να μετατοπίσει τις εμπορικές ροές αλλού. 

Η Ευρώπη έχει ήδη αρχίσει να αντικαθιστά τις ρωσικές εισαγωγές ντίζελ με διυλισμένο προϊόν από τη Μέση Ανατολή, αλλά οι αναλυτές αναμένουν ότι η Ινδία θα διυλίσει περισσότερο ρωσικό Urals και θα αυξήσει τις εξαγωγές ντίζελ προς την Ευρώπη.

Ποιος θα μπορούσε να μεταφέρει ρωσικό αργό

Το ευρωπαϊκό πλαφόν απαγορεύει στις ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες να διακινούν φορτία ρωσικού αργού, εκτός εάν πωλούνται σε τιμή χαμηλότερη από την τιμή των 60 δολαρίων το βαρέλι. 

Πολλές από τις μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των BP και Shell, έχουν επιβάλει από μόνες τους κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο και πετρελαιοειδή.

Η αποφασιστικότητα της Ρωσίας να σταματήσει να πουλάει πετρέλαιο σε χώρες ή εταιρείες που τηρούν το πλαφόν, σε συνδυασμό με τις ασφαλιστικές δυσκολίες, σημαίνει ότι «οι ιδιοκτήτες των mainstream δεξαμενόπλοιων δεν θα είναι σε θέση να φορτώσουν ρωσικό αργό», δήλωσε η γαλλική ναυλομεσιτική εταιρεία BRS.

Ωστόσο, μικρότερες εταιρείες χρησιμοποιούν ήδη δεξαμενόπλοια του «σκιώδους στόλου», ανέφεραν αρκετές πηγές του κλάδου, προσθέτοντας ότι αυτές έχουν συνάψει ασφαλιστήρια συμβόλαια με παρόχους στην Ινδία.

Η BRS επισημαίνει ότι 111 γερασμένα τάνκερ έχουν πωληθεί σε ιδιωτικές ναυτιλιακές εταιρείες από τον Φεβρουάριο πιθανόν για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου.

Οι Ευρωπαίοι αγοραστές λαμβάνουν επίσης όλο και περισσότερο ρωσικό ντίζελ σύμφωνα με τον κανόνα Incoterms Delivered Ex-ship, ο οποίος αφήνει την ευθύνη για την ασφάλιση στα… χέρια του προμηθευτή, σύμφωνα με πηγή του κλάδου.

Πώς θα επηρεαστεί η τιμή του ντίζελ

Η ολλανδική Rabobank αναμένει ότι αυτή η «παγκόσμια αναδρομολόγηση» των φορτίων πετρελαίου θα έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθεί το κόστος εφοδιασμού, να περιοριστούν τα διαθέσιμα τάνκερ και τελικά να ακριβύνουν τα εισαγόμενα ενεργειακά προϊόντα.

«Υπάρχει ένα παγκόσμιο έλλειμμα 35-45 εκατομμυρίων βαρελιών σε μεσαία αποστάγματα», υπογράμμισε η Rabobank. «Αυτό το διαρθρωτικό πρόβλημα θα διαρκέσει χρόνια».

Πηγή: Reuters