Οι τιμές για τη μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και ΗΠΑ αυξάνονται ραγδαία λόγω της μειωμένης χωρητικότητας που προκαλείται από τις συνεχιζόμενες απειλές για τα φορτηγά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Το αυξανόμενο κόστος στην εφοδιαστική αλυσίδα αναμένεται να επηρεάσει και τις τελικές τιμές των αγαθών και να πλήξει οικονομικά τους καταναλωτές.
Η τιμή για τη μεταφορά εμπορευμάτων από την Ασία προς τη βόρεια Ευρώπη ξεπερνά πλέον τα 4.000 δολάρια, αύξηση 173% σε σχέση με την περίοδο πριν από την έναρξη των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι της Υεμένης στα μέσα Δεκεμβρίου, ανέφερε αργά την Τετάρτη η Freightos.com, μια πλατφόρμα κρατήσεων φορτίων.
Το κόστος για τα εμπορεύματα από την Ασία προς τη Μεσόγειο αυξήθηκε στα 5.175 δολάρια, ανέφερε η Freightos, προσθέτοντας ότι ορισμένοι μεταφορείς έχουν ανακοινώσει τιμές άνω των 6.000 δολαρίων για τη διαδρομή αυτή από τα μέσα Ιανουαρίου.
Οι τιμές από την Ασία προς την Ανατολική Ακτή της Βόρειας Αμερικής αυξήθηκαν κατά 55%, στα 3.900 δολάρια, για ένα εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, όπως αναφέρει το Bloomberg.
Οι μεταφορές από την Ασία προς τη βόρεια Ευρώπη και προς τη Μεσόγειο κοστίζουν περισσότερο από το διπλάσιο από τα επίπεδα του Ιανουαρίου 2019, αλλά εξακολουθούν να είναι πολύ κάτω από τις κορυφές τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, δήλωσε ο Judah Levine, επικεφαλής έρευνας της Freightos.
Πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της Maersk / Φωτογραφία αρχείου: AP Photo / Steve Helber
Η εκτίναξη των τιμών είναι μέρος των επιπτώσεων από την επιβράδυνση της κίνησης στη διώρυγα του Σουέζ, η οποία έχει υποχωρήσει κατά περισσότερο από 25% τις τελευταίες ημέρες, καθώς τα πλοία επιλέγουν μεγαλύτερες διαδρομές για να αποφύγουν τα πυραυλικά πλήγματα από τους υποστηριζόμενους από το Ιράν αντάρτες Χούθι της Υεμένης.
Οι Χούθι υποστηρίζουν ότι κυνηγούν κάθε πλοίο που έχει σχέση με το Ισραήλ, αν και κάτι τέτοιο φαίνεται πως δεν ισχύει.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες αυξάνουν τις τιμές όταν η χωρητικότητα είναι περιορισμένη και προσθέτουν προσαυξήσεις για τον επιπλέον χρόνο που απαιτείται για την παράδοση των εμπορευμάτων.
Εν τω μεταξύ, οι εκρήξεις κοντά στον τάφο του Ιρανού διοικητή Κασέμ Σουλεϊμανί, οι οποίες προκάλεσαν τον θάνατο σχεδόν 100 ανθρώπων, απειλούν να διευρύνουν τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή, με την Τεχεράνη να λέει ότι οι επιθέσεις έγιναν για να τιμωρηθεί η στάση της έναντι του Ισραήλ, αν και οι ΗΠΑ δήλωσαν ότι ούτε το Ισραήλ ούτε οι ίδιες εμπλέκονται.
Σημαντικά μειωμένες διελεύσεις
Στις 10 ημέρες μέχρι τις 2 Ιανουαρίου, ο αριθμός των διελεύσεων στο Σουέζ μειώθηκε κατά 28% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν την Τετάρτη από την πλατφόρμα PortWatch του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
Το ΔΝΤ αποκάλεσε την Ερυθρά Θάλασσα «συστημικά σημαντική ναυτιλιακή λωρίδα» που διαχειρίζεται περισσότερες από 19.000 διελεύσεις πλοίων ετησίως.
Για τους ιδιοκτήτες φορτίων που βλέπουν το κόστος των ναύλων τους να αυξάνεται, ο κίνδυνος είναι ότι οι τιμές θα παραμείνουν αυξημένες και θα τους αφήσουν με λιγότερη επιρροή όταν διαπραγματεύονται τις τιμές στα μακροπρόθεσμα συμβόλαια, κάτι που συνήθως γίνεται μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου. Τα περισσότερα θαλάσσια φορτία κινούνται με βάση τις τιμές που καθορίζονται σε αυτά τα συμβόλαια.
Ο αντίκτυπος όμως υπερβαίνει τον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων.
Οι αγορές πετρελαιοφόρων έχουν επίσης σημειώσει κάποια κέρδη, έγραψε η εταιρεία ναυλομεσιτών Braemar, κυρίως για πλοία που μεταφέρουν διυλισμένα καύσιμα όπως βενζίνη και ντίζελ. Τα κέρδη για τα πλοία που μεταφέρουν διυλισμένα καύσιμα από τη Μεσόγειο στην Ιαπωνία μέσω της διώρυγας έχουν σκαρφαλώσει από περίπου 8.000 δολάρια την ημέρα στις αρχές Δεκεμβρίου, σε 26.000 δολάρια αυτή την εβδομάδα.
«Οποιαδήποτε διαδρομή που περιλαμβάνει την Ερυθρά Θάλασσα είναι κερδοφόρα», δήλωσαν οι αναλυτές της Braemar.