Η έκδοση κοινού χρέους δεν υπάρχει στην ατζέντα της Γερμανίας, παρά την προειδοποίηση του Μάριο Ντράγκι ότι είναι ο μοναδικός τρόπος να καταστεί η Ευρωπαϊκή Ένωση πιο ανταγωνιστική έναντι των ΗΠΑ και της Κίνας.
Δεν πρόλαβε να παρουσιάσει χθες ο πρώην πρόεδρος της ΕΚΤ και πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας την πολυαναμενόμενη έκθεσή του για την ανάταξη της ευρωπαϊκής οικονομίας – με κεντρικό άξονα την έκδοση ευρωομολόγων – και ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας έσπευσε να ξεκαθαρίσει ότι μια τέτοια κίνηση δεν θα λύσει τα δομικά προβλήματα της ευρωζώνης.
«Αντιμετωπίζω πολύ επιφυλακτικά την προσέγγιση του κ. Ντράγκι αναφορικά με το χρέος», δήλωσε στο γερμανικό δίκτυο N-TV ο Κρίστιαν Λίντνερ, ηγέτης των Φιλελευθέρων – ελάσσονος εταίρου στον κυβερνητικό συνασπισμό του Όλαφ Σολτς -. «Εν συντομία αυτό σημαίνει ότι η Γερμανία θα πρέπει να πληρώνει για άλλους. Κι αυτό δεν μπορεί να αποτελεί γενικό σχέδιο», τόνισε.
Και λίγο αργότερα ο Λίντνερ, το κόμμα του οποίου καταποντίζεται στις δημοσκοπήσεις στη Γερμανία, επανέλαβε το γερμανικό Nein στις προτάσεις Ντράγκι δηλώνοντας στο Politico ότι η συγκέντρωση «κινδύνων και ευθυνών δημιουργεί δημοκρατικά και δημοσιονομικά προβλήματα».
«Η Γερμανία δεν θα συμφωνήσει με αυτό», τόνισε.
Το σχέδιο Ντράγκι που προκάλεσε την αντίδραση της Γερμανίας
Στο σχέδιό του για την ανάσχεση της οικονομικής παρακμής της Γηραιάς Ηπείρου ο Ντράγκι τόνισε ότι η ΕΕ πρέπει να επενδύει ετησίως 800 δις. ευρώ μέχρι το 2030 ως συντηρητική εκτίμηση, ποσό υπερδιπλάσιο του Σχεδίου Μάρσαλ μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ο Ντράγκι επεσήμανε ότι χρειάζεται περισσότερος κοινός δανεισμός και ότι η δημόσια χρηματοδότηση θα πυροδοτήσει περισσότερες ιδιωτικές επενδύσεις.
«Το πρόβλημά μας δεν είναι η έλλειψη επιχορηγήσεων, αλλά τα δεσμά της γραφειοκρατίας και της σχεδιασμένης οικονομίας», δήλωσε ο Γερμανός ΥΠ ΟΙΚ. «Περισσότερο δημόσιο χρέος κοστίζει τόκους, αλλά δεν δημιουργεί απαραίτητα περισσότερη ανάπτυξη», υποστήριξε.
Στην έκθεσή του ο Ντράγκι πρότεινε ακόμη δαπάνες ύψους 300 δις. ευρώ στον ενεργειακό τομέα, επενδύσεις στα διασυνοριακά δίκτυα ενέργειας και στήριξη της βιομηχανίας των μη ρυπογόνων τεχνολογιών. Παράλληλα δήλωσε ότι θα πρέπει να επενδυθούν άλλα 150 δις. ευρώ στις μεταφορές για τη δημιουργία «υποδομών φόρτισης» για τα ηλεκτρικά οχήματα, υποστηρίζοντας μια μετάβαση, όπου οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη παραγκωνιστεί από τις αντίστοιχες κινεζικές.
Η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, που ήταν παρούσα όταν ο Ντράγκι παρουσίασε την έκθεσή του, πρότεινε δύο τρόπους για την εξεύρεση πόρων: την αύξηση των ποσών που μπορεί η ΕΕ να συγκεντρώσει άμεσα από τις αγορές ή την αύξηση των εθνικών συνεισφορών.